Марияна Блажева
Директор ДГ с.Караисен
СТРАТЕГИЯ
ЗА РАЗВИТИЕ НА ДЕТСКА ГРАДИНА
С.КАРАИСЕН
2024- 2029
Приета с Решение № 1 Протокол № 1 /15.09.2024 на Педагогически съвет
Стратегията определя актуалните цели за четиригодишен период от развитието на Детска
градина-с.Караисен като осигурява среда за учене чрез игра, съобразена с възрастовите
особености и гарантираща цялостното развитие на детето, както и възможности за
опазване на физическото и психическото му здраве
Стратегията е система от педагогически идеи и поредица от действия, които водят
до
нови състояния в зависимост от актуалните и бъдещите потребности на Детска градина-
С.Караисен. Тя се опира на миналия положителен опит, начертава
бъдещи действия по посока на очаквания резултат, търси вътрешни ресурси и потенциални възможности.
І. МИСИЯ
Мисията определя
приоритетите
на детската градина и съдържа информация
за
най-важните(значимите) аспекти и бъдещи
ориентации на педагогическата работа:
•
да подкрепя и
вярва в потенциалните възможности на
всяко дете;
•
реализира адекватна програмна система, която да
осигурява в условията на смесена по възраст група подготовка на децата за
училище съобразно ДОС по предучилищно образование и достатъчно игрова дейност
за всички деца;
•
да създава благоприятна
позитивна и разнообразна среда за неговото развитие;
•
да мотивира учителите да реализират в най-висока
степен уменията си;
•
да стимулира и убеждава родителите
и обществеността, че детската градина е значима и
необходима среда за пълноценното развитие на детето от предучилищна
възраст.
Мисията
на Детска градина с.Караисен е: Детска
градина, която предлага в условията на разновъзрастова група, много добра подготовка на децата за
училище съобразно ДОС по предучилищно образование за физическо, познавателно,
езиково, социално-нравствено, личностно-творческо развитие на децата в
условията на осъзнато прилагане на играта, като основен метод, подход и дейност
от педагозите, екологосъобразно възпитание и мъдро ръководство на принципа на
доверие и прозрачност.
ІІ. ВИЗИЯ
Детска градина с.Караисен да бъде:
• Място, където детето се чувства щастливо,
защитено, разбирано и подкрепяно.
• Предпочитана среда за 2–7-годишните деца, където се гарантира тяхното
умствено,
емоционално,
социално, личностно и здравно-физическо
развитие.
•
Център за родители, търсещи и намиращи
подкрепа, сътрудничество, педагогическа
информация
• Средище на хора, които обичат децата
и професиите си, поддържат квалификацията си на съвременно равнище,
стремят се към висока професионална
реализация и са удовлетворени от
работата си.
ІІІ.
ЦЕННОСТИ
• Разновъзрастова
група с деца
с различни познавателни, езикови естетически, социални и физически потребности
и възможности за развитие
• Допълнителни
кътове и обогатяване на образователната среда за дейности и занимания по избор
• Учителят
– образец за култура на общуване в триединството учители-деца-родители
• Привличане
на родителите като помощници при реализиране на дейностите в детската градина- педагогика на сътрудничетвото
ІV. ЦЕЛ НА СТРАТЕГИЯТА
Осигуряване на качествена
възпитателно-образователна услуга в ДГ
с.Караисен за цялостно развитие на децата и
подготовка за училище, чрез прилагане на адекватна и гъвкава програмна система
съобразно променящите се специфики за всяка учебна година от висококвалифицирана,
мотивирана и загрижена педагогическа общност в доминиращите условия за
прилагане на игрова дейност и екологосъобразно поведение., за да се превърне в институцията в средищен център за
образователна, културна и социална дейност.
Подцели:
1. Създаване на екип за
иновационен опит в детската градина за повишаване качеството на работа в цялата градина
– ориентация към успех.
2. Създаване на условия и възможности за избор и включване в значими дейности, адресирани към индивидуалните потребности: на децата (кътове, материална база, дейности) и на учителите (работна
среда, работно поле за изява, квалификации).
3. Иницииране на нов стил на управление за приспособяване на детската
градина към постоянно изменящата се среда.
4. Интегриране на децата със специални образователни потребности и на „нестандартните деца“.
5. Активизиране работата на родителската общност.
V. ЕТАПИ ПРИ РАЗРАБОТВАНЕ НА СТРАТЕГИЯТА
1. Анализ на състоянието на детската градина и
външната среда
1.1 Деца
В Детска градина с.Караисен се приемат деца на
възраст 2–7
години, по желание на родителите (съгласно ЗПУО ), като групата се оформя по реда на
подадените молби и правилата за прием на общината. Не се допуска подбор по
пол, етническа, религиозна и социална принадлежност или по друг диференциращ
признак. Зачитат се Конвенцията за правата на детето, Законът за закрила на
детето и Конституцията на Република България. |
|
Силни
страни |
Затрудняващи
моменти: |
1.Децата са физически
и психически здрави
и правилно развити. 2. Няма
липса на деца. 3.
Осъществена е приемственост детска градина–училище.
|
1.
Необходимост от помощник-възпитател 2 .Нарастване броя на децата
със специални грижи 3. Осигурено здравно
обслужване и здравна профилактика само в един ден от седмицата. |
Вътрешен
потенциал: •
Стимулиране познавателната активност на всяко дете и позитивното общуване
между децата. •
Намаляване напрежението, тревожността и агресивните прояви. • Диагностициране на
изоставането чрез Тест за
ранно оценяване на деца от 3 г. възраст до 3,6 г. или
избързването в развитието
и създаване на
адекватни условия за индивидуално прогресивно развитие. |
1.2. Кадрови ресурси
Брой на
педагогическия персонал –2 души. Възрастов
състав – до 30години
– 1; до 60
години – 1 Образование
на педагогическия персонал – 2 магистър
ПНУП, .
Професионално квалификационна структура – директор с ІV ПКС |
|
Силни
страни: |
Затрудняващи
моменти: |
1.
Наличие на финансови условия за материално стимулиране на учителите,
прилагащи нетрадиционни или допълнителни педагогически дейности чрез
Национална програма за диференцирано заплащане, Вътрешни правила и ПКС. 2. Наличие
на възможности за вътрешна педагогическа квалификация. 3.
Утвърдена екипност на различни равнища. 4.
Осигурени здравна профилактика и мониторинг на работното място от лицензирана
фирма
|
1. Недостатъчна възможност за придобиване и повишавате на ПКС, поради
трудности в заместването на отсъстващ учител 2. Ограничено
участие в проекти на МОН, П„поради изисквания независещи от институцията |
Вътрешен
потенциал: •
Мотивиране на учителите да развиват компютърни умения и работа с
мултимедия •
Популяризиране и внедряване на собствен педагогически опит и знания в
практиката на цялата градина. • Придобитите умения и знания да
станат достояние на всички участници в педагогическото взаимодействие |
1.3.
Възпитателно-образователен процес
Наличие
на Стратегия, Програмна система и документация, познавателни книжки и помагала. Изпълнение на
държавните образователни изисквания. Прилагане на педагогически подходи, форми и
методи, интерактивни и
иновационни технологии , повишаващи качеството на педагогическото
взаимодействие и осигуряващи психо-
емоционален комфорт
на децата.
|
|
Силни
страни: |
Затрудняващи
моменти: |
1.
Създадени са условия за „равен старт“ на всички деца. 2. Наличие
на възможности за
участие на децата в конкурси и др. 3. Популяризиране, изява
и презентиране на творчеството на
децата – изложби,
концерти,базари, и др. 4. Приобщаване на
децата към националните ценности и традиции. 5.
Гъвкав дневен режим, осигуряващ равностойност на трите основни дейности:
игра–обучение–труд. 6. Утвърждаване на
личностно ориентиран и позитивен подход на възпитание. 6. Скрининг-тест за оценяване на ранното развитие на децата от 3 до 3,6
годишна възраст. 7.Единен инструментариум за диагностика на готовността на децата за
училише-Стандартизиран тест 8.Осигурен ресурсен учител от РЦПППО гр.Велико Търново за децата със СОП |
1. Липса на
Книга за учителя за смесена група. 2. Липса
на апробирани, описани
и популяризирани методи
за взаимодействия за смесена детски градини 3.Липса на специализиран кабинет за работа с деца със СОП |
Вътрешен
потенциал: • Овладяване принципите и методите
на позитивното възпитание чрез самоподготовка, вътрешна и външна
квалификация. •
Повишаване на общата квалификация на персонала (организиране на курсове,
тренинги, обучение или самообучение). • Компетентен и критичен подбор на
програми и помагала. |
1.4. Учебно-техническа и
материална база
Достатъчен
сграден фонд, специално проектиран и построен за детска градина: 4 занимални
– спални; обособен административен сектор, дворни площадки, съоръжения,
здравен кабинет, методичен кабинет. Достатъчни УТС
– технически средства,
подпомагащи педагогическия процес
– компютри, принтери,
DVD и интерактивна дъска. Библиотечен
фонд – периодичен печат, професионална литература, утвърдени помагала и др. Двор за
дейности на открито. Наличие на нови уреди за игра по проект от ПУДООС.. |
|
Силни
страни: |
Затрудняващи
моменти: |
1.
Обособено помещение за занималня на разновъзрастова
група 2. Игрови
площадки на двора
за всяка група
със съоръжения.. 3. Достатъчно количество технически средства, необходими
за педагогическия процес. |
1.
Морално остарели уреди на двора и игров материал 2.Невъзможност за участия в публично-частни
партньорства. |
Вътрешен
потенциал: • Търсене
на възможности за включване на нови спонсори в различните дейности. •
Мотивиране на родителите на децата за собствен труд и принос към обновяване
на МТБ. •
Включване в общинската програма за ремонти и реконструкции. • |
1.5. Финансиране
Финансиране
на детската градина – годишен бюджет на Община Павликени. Заплатите
на персонала, издръжката на медицинския кабинет и подготвителните за училище
групи (учебни помагала, храна, ремонт, отопление, материали, услуги) се
осигуряват от фонд „Държавни дейности“. Детската градина е на делегиран бюджет. Заплатите
на учителите са обвързани с национални програми – диференцирано заплащане,
кариерно развитие, външно оценяване и др.
|
|
Силни
страни: |
Затрудняващи
моменти: |
1. Одобрен
общински бюджет 2.
Целеви средства за медицински кабинет. 3.
Допълнителни средства за познавателни книжки и материали за
работа с децата. 4. Дарения
и спонсорство 5.
Наличие на КТД и вътрешни правила за труд и работна заплата. 6.
Въвеждане на системата за финансово управление и контрол |
1.
Липса на средства за основни ремонти, за
реконструкция на двора. 2.Недостатъчна личностна мотивация на част от родителите за участие в
благоустройството и обогатяването на материалната база. |
Вътрешен
потенциал: •
Мотивиране на родителите към спомоществователство. • Кандидатстване за включване в
различни проекти и програми. |
1.6. Външни фактори
Семейна
общност. Общински
структури и културни институции. Връзки с неправителствени
организации . |
|
Силни
страни: |
Затрудняващи
моменти: |
1. Наличие
на допълнителни за
спонсориране инициативи на детската градината. 2. Включване на
родителите в прекия образователно-възпитателен
процес. 3. Установени
са традиции в приемствеността с училища. 4.Ефективни връзки и контакти с неправителствени организации.
|
1.
Недостатъчно е включването на родителите в образователни инициативи на
детската градина. 2.Обезлюдяване на населеното място 3.Катастрофален демографски проблем |
Вътрешен
потенциал: •
Създаване на система за външна изява на деца и учители. •
Създаване система за обмен на информация със семейството и училището. |
2. Идентификация на
проблемите
2.1. Общи
проблеми:
|
2.2.
Специфични проблеми:
|
• Липсват средства за подновяване на материалната база |
• Намаляване
децата в селото |
• Липсват методически
и педагогически инсрументариум за работа в разновъзрастова група |
• Остаряла материална и дидактична база
|
• Недостатъчна финансова осигуреност на
цялостния процес в детската градина – ремонтни
дейности, съвременна образователна и здравословна среда и др./ нови уреди, физкултурен салон, оборудване за физкултурен салон/ |
• Отглеждането и грижите за 2-7 г. деца изисква
допълнителна длъжност” помощник- възпитател”. |
•Недостатъчна
заинтересованост
на родителската общност за проблемите на детското заведение |
|
• Ограничени възможности за участие в програми и проекти За 100%
български състав на децата почти не съществуват възможности за участие на ДГ. |
|
|
|
VI. ПРИОРИТЕТИ
Чрез
Стратегията на Детска градина с.Караисен колектива се стреми да усъвършенства
управлението и качеството на дейността, като се направи структуриране на
цялостната система на труда в него, представляващи от една страна ПРИОРИТЕТИТЕ, които целим да постигнем
и реализираме и от друга страна - ЕЛЕМЕНТИТЕ, осигуряващи условията
за реализация им.
1.ПРИОРИТЕТ: Качество на
образованието и мерки за неговото повишаване.
2.ПРИОРИТЕТ: Патриотично възпитание, формиране на национално
самосъзнание и общочовешки ценности на децата.
3.ПРИОРИТЕТ: Осигуряване на условия за физическа активност и
участие в спортни дейности.
4.ПРИОРИТЕТ:
. Гражданско, здравно, екологично и интеркултурно
образование – прилагане на
Наредба №13/2016г. в посока глобално образование и устойчиво развитие.
5.ПРИОРИТЕТ: . Механизъм за съвместна работа с институциите по
обхващане и включване в системата на
предучилищното и училищното образование на деца в задължителна предучилищна и
училищна възраст.
6. ПРИОРИТЕТ:
Предоставяне на равни възможности за обучение и/или възпитание.
7. ПРИОРИТЕТ:
Приобщаване на деца и ученици.
8.
ПРИОРИТЕТ: Противодействие на тормоза и насилието.
9. ПРИОРИТЕТ:
Превенция на риск от ранно отпадане от системата на предучилищното и училищно
обрзование.
ПЛАН
ЗА ДЕЙСТВИЕ
КЪМ СТРАТЕГИЯ 2024-2029
НА ДЕТСКА ГРАДИНА С.КАРАИСЕН
Дейност |
Бюджет/източник |
Изпълнение |
Резултатност |
Индикатори за изпълнение
|
|
|||||||||||
Индикатор |
Текуща стойност |
Целева стойност |
||||||||||||||
Приоритетна
област 1. Качество на
образованието и мерки за неговото повишаване |
||||||||||||||||
Оперативна цел
1.1 Обучение и възпитание ориентирано
към формиране и развитие на ключови компетентности и на умения за живот и
работа през XXI век –
програмна система на ДГ с. Караисен. |
|
|||||||||||||||
1.Осигуряване
на образователно – възпитателен процес за цялостно развитие на детската
личност и придобиване на съвкупност от ключови компетентности, даващи
възможност на децата за успешно преминаване към училищното образование. |
Бюджет на ДГ Проекти за
допълнително обучение по БЕЛ към МОН
Национални
програми и проекти. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Повишени
постижения на децата по ДОС – Наредба №5 за ПО, резултати за ПО, адаптирани,
социализирани, уверени в себе си и добре подготвени деца за училище.
Прилагане на компетентностния подход. |
1.Приет
от ПС и реализиран годишен план за учебната година. 2.Изготвени
седмични и тематични разписания/разпределения. 3.План
на групата за сътрудничество със семейството и други институции. |
Проведени
основни и допълнителни педагогически взаимодействия с децата – електронен
дневник. Брой деца покрили ДОС и повишена компетентност – диагностика. |
Изпълнен и
отчетен годишен план като част от тази стратегия. Входна и изходна
диагностика на децата. Брой реализирани изяви на децата пред родители и
общественост. Брой награди от конкурси. Брой родители удовлетворени от
образователната услуга на ДГ – анката. |
Директор Учител Ресурсен учител |
|||||||||
2.
Проследяване на постиженията на децата по ДОС в началото и в края на учебната
година. |
Бюджет на ДГ |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Приложени
инструменти за анализ на индивидуалната образователна успеваемост на всяко
дете. Повишрни постижение на децата и осигурено приобщаващо образование. |
Отразяване на
постиженията на всяко дете в портфолио – вход и изход. Запознаване на
родителите с постиженията на детето. |
Проследяване
на постиженията на децата по ДОС от Наредба №5 за ПО – началото и край на
учебната година. |
Брой извършени
и анализирани диагностика на децата. Усъвършенстване на системата за
измерване на постигнатите резултати от децата. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
3. Участие в Национални програми и различни
проекти, осигуряващи качествено обучение на децата и създаване на съвременна
образователна среда. |
НП към МОН;
ПМС №129 за ФЗ и спорт; Схема „Училищен плод“ Схема
„Училищно мляко“; НП „БДП“. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Повишени
постижения на децата по ДОС – Наредба №5 за ПО |
Добре владеещи
БЕ деца. Осигурено здравословно хранене. Осъвременена и сигурна образователна
среда. |
Проведени
допълнителни форма на педагогическо взаимодействие за развитие на децата. |
Брой деца
подобрили резултатите си по ДОС. Брой осъвременявания на МТБ. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
1. Контрол по
оперативна цел 1.1. |
В рамките на
ДГ и по мониторинг по проекти |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Осигурен
превантивен контрол. |
Повишено
качество на работа. |
Дадени насоки
за подобряване на работата. |
Брой протоколи
от контролна дейност от директора и външни институции. |
Директор |
|||||||||
Оперативна цел
1.2 Квалификация на кадрите.
Осигуряване на условия за „Учене през целия живот“ на персонала |
||||||||||||||||
1.Усъвършенстване
на системата за продължаваща квалификация на педагогическите и
непедагогическите специалисти в съответствие с ключовите компетентности и
умения за живот и работа – вътрешно – институционална, междуинституционална и
вътрешна квалификация на учителите. |
В рамките на
бюджета на ДГ и по проекти. ДД – 1,2% от
средства за работна заплата на педагогическите специалисти. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Развитие на
компетентността на работещите в ДГ в съответствие с променящата се роля на
учителя и образователната институция. |
Разписване на
планове за квалификация всяка година. Повишени постижения на децата по ДОС – Наредба
№5. Доклад на стратегия – резултати. |
Реализирани
цели от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и
ученето на РБ – 2021-2030г. по оперативна цел 3.2. |
Брой обучения
на персонала и придобита компетентност. Брой учители повишили ПКС. |
Директор Педагогически
и непедагогическа персонал |
|||||||||
Участие
в проекти към различни институции и по Национални програми, осигуряващи
квалификация на персонала. |
Проекти за
квалификация. Проекти на синдикални организации. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Повишена
компетентност. |
Повишени
постижения на децата по ДОС – Наредба №5. |
Доклад от
квалификация на ПС – резултати. |
Брой обучения
на персонала и придобита компетентност. |
Директор Учител
|
|||||||||
2.Осигуряване
на литература и материали за самообразование и подготовка. |
Бюджет на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Изграден
библиотечен фонд в ДГ и развити умения за работа с деца. |
Едногодишен
отчет на стратегия – резултати. Повишени постижения на децата по ДОС. |
В рамките на бюджета
на ДГ. Лични
средства. |
Усъвършенствани
умения за работа с деца. Въвеждане на новости от страна на персонала. |
Директор Учител
|
|||||||||
Контрол
и оперативна цел |
В рамките на
бюджета на ДГ и по мониторинг по проекти. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Резултати от
контролната дейност. |
Повишено
качество на работа. |
Дадени насоки
за подобряване на работа. |
Брой протоколи
от контролната дейност от директора и външни институции. |
Директор
|
|||||||||
Оперативна цел
1.3. Осигуряване на безопасна, сигурна,
съвременна и образователна среда в ДГ. |
||||||||||||||||
1.Подобряване
на материална – техническа база: осъвременяване на занималня, кухненски блок.
Поддържане на МТБ и сграден фонд. |
Бюджет на ДГ Проекти |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Осигуряване на
привлекателна среда за деца и родители. Позитивна и сигурна среда. |
Бюджет на ДГ Спонсорство |
Брой
осъвременена МТБ
|
Конкурентно –
способност на ДГ. Имидж на ДГ. 100% обхват. |
Директор Учител Непедагогически
персонал
|
|||||||||
2.Подобряване
на учебната база. 3.Постепенна подмяна на ИКТ техниката, интерактивни играчки
за децата; STEM конструктори, дидактични пособия, физкултурни
уреди, материали по БДП и др. |
Бюджет на ДГ Проекти |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Добре
поддържана осъвременена учебна база. |
Осигуряване на
образователна, позитивна и развиваща интереса на детето сграда. Брой доволни
родители и персонал от доклада за самооценяване. |
Брой закупени
учебни пособия, интерактивна база с работа с деца. Според бюджет на ДГ. |
Конкурентно – способност
на ДГ – пълняемост на групата. Имидж на ДГ. брой удовлетворени родители и
учители. |
Директор Учител
|
|||||||||
4.Осигуряване
на пропускателен и противоепидемичен режим на работа в ДГ. |
Бюджет на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Осигуряване на
здравословна и безопасна среда за деца, персонал и родители. |
Опазване
здравето и живота на децата и персонала, както и на техните семейства. |
Анализ на
болнични листове от СТМ и анализ на средната посещаемост на децата в отчет
стратегия. |
Намаляване
заболеваемостта при деца и персонал. |
Директор Медицинска
сестра |
|||||||||
1.Поддържане
на качествено охраняване на ДГ. |
Бюджет на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Сигурност на
децата. Опазване дворни пространства и съоръжения. |
Бюджет на ДГ. |
Отчети от
контролната дейност. |
брой допуснати
неразкрити посегателства над имуществото в ДГ. |
Директор
|
|||||||||
2.Контрол
по оперативна цел |
Бюджет на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Резултати от
контролна дейност. |
Повишено
качество на работа при осигуряване на сигурна и безопасна среда. |
Дадени насоки
за подобряване на работата. |
Брой протоколи
от контролна дейност на директора и външни институции. |
Директор
|
|||||||||
Оперативна
цел 1.4. Взаимодействие с родителската
общност и други институции за създаване на положително отношение към
образованието. |
||||||||||||||||
1.Мотивиране
на родителите от страна на учителите за организиране на съвместни инициативи
с цел повишаване качеството на обучение на децата. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
повишаване на
постиженията на децата по ДОС. |
обхват на
децата по ЗПО. Пълняемост на ДГ. |
повишаване на
имиджа на ДГ и доверието на родителите към ДГ. измерване на удовлетвореност
чрез анкети. |
брой проведени
съвместни инициативи на група. |
Директор Учител Ресурсен
учител
|
|||||||||
2.Укрепване
на връзките между ДГ и другите образователни, културни и обществени
институции. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
повишена
компетентност на децата. Адаптация и социализация на децата. |
приемственост
между ДГ и училище, плавен преход, изяви на децата. |
|
брой
реализирани съвместни дейности. |
Директор Учител Ресурсен
учител
|
|||||||||
3.Организиране
на празници и различни изяви на децата пред обществеността, медиите и родителите. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Творчески
изяви на децата. Формиране на готовност у децата за изява и сигурност в
собствения успех. |
Привличане и
задържане на деца и родители. |
Повишен
авторитет на ДГ. брой реализирани изяви на децата пред публика. |
|
Директор Учител Ресурсен
учител Психолог Логопед |
|||||||||
4.Контрол
по оперативна цел |
В
рамките на бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Изградени
връзки на доверие и сътрудничество с родители и другиинституци |
Повишено
качество на работа. |
Дадени насоки
за подобряване на работа. |
Брой протоколи
от контролна дейност от директора и външни институции. |
Директор |
|||||||||
Приоритетна
област 2. Патриотично възпитание, формиране на национално самосъзнание и
общочовешки ценности на децата. Оперативна цел 2.1Интегрирано патриотично
образование и възпитание за формиране на национално самосъзнание и
общочовешки денности. |
||||||||||||||||
Патриотично
възпитание и формиране на национално самосъзнание и общочовешки ценности у
децата на ДГ. провеждане на образователен процес насочен към съхраняване и
утвърждаване на българската национална идентичност и традиции. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Възпитаване на
любов у децата към тяхното семейство, дом, училище, роден град, към България
и вярност към родовите корени и традиции. |
Съхраняване на
традиции и традиционните на българина нравствени добродетели. Развиване на
чувство за гордост от българските постижения. |
поставени
основи при формиране на светоглед, гражданско поведение и отговорност.
Формиране на толерантност, уважение към другите народи и техните традиции. |
Реализиране на
програмата от групата според възрастта на децата. Възпитаване на любов към
род и родината. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Оперативна
цел 2.2. Празници и инициативи за
патриотично възпитание и формиране на национално самосъзнание. |
||||||||||||||||
1.Празници
и развлечения за децата. 2.Закупуване на изработка на народни костюми и
народни елементи към носии за децата. |
В
рамките на бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Развиване на
интереса към българските народни традиции, творчество и занаяти. |
Бюджет на ДГ. |
Участване в
местни и национални празници и чествания |
Брой проведени
инициативи с патриотична / народна насоченост пред обществеността и съвместно
с родителите. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Приоритетна
област 3. Осигуряване на условия за
физическа активност и участие в спортни дейности. Оперативна цел
3.1. Повишаване физическата
дееспособност на децата. |
||||||||||||||||
Провеждане
на ситуации по образователно направление „ФК“, утринно раздвижване, подвижни
и спортно – подготвителни игри с децата. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Повишаване
физическата дееспособност на децата и даване на знания за различните видове
спорт. |
Осигурени
условия за физическа активност. |
Даване на
предложения за оборудване на визкултурен салон. Община
Павликени. |
Организиран
контрол от директора |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Оперативна
цел 3.2. Формиране на положително
отношение към спорта чрез спортни празници. |
||||||||||||||||
Организиране
на есенен, пролетен и летен спортен празник. |
В рамките на
бюджета на ДГ. Проект ПМС
№129/2000г. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Повишаване
физическата дееспособност на децата и даване на знания за различните видове
спорт. |
Осигурени
условия за спорт на дворните площадки. |
Бюджет на ДГ. |
Брой проведени
спортни инициативи със състезателен характер. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Приоритетна
област 4. Гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование – прилагане на Наредба №13/2016г. в посока глобално
образование и устойчиво развитие. Оперативна цел
4.1 Възпитание и ценности. |
||||||||||||||||
1.Насърчаване
на ценностно – ориентираното поведение у децата и формиране на атмосфера в
детската група за социални и граждански компетентности2.Формиране на
толерантност и уважение към различието |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
реализирани
инициативи с децата за формиране на демократични ценности и гражданско
участие и самосъзнание. Основи при формиране на компетентност за между
културен диалог и изява на активна гражданска позиция. |
Поставяне
основите на гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното
образование у децата в цялостния процес в ДГ от целия екип. |
Реализирани
допълнителни педагогически взаимодействия за възпитание чрез ценности. |
Резултати по
ДОС на децата. |
Директор Учител Помощник
възпитател |
|||||||||
3.Програма
за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурно образование –
Наредба 13/2016г. |
В
рамките на бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Провеждане на
педагогически ситуации с децата, съгласно тематичното разпределение към
програмата. |
Поставяне
основите на гражданското, здравното, екологичното и интеркултурно образование
у децата в цялостния процес в ДГ от целия екип. |
Реализирани
допълнителни педагогически взаимодействия за възпитание чрез ценности. |
|
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Оперативна цел
4.2. Образование по безопасност на
движението по пътищата и опазване здравето и живота при бедствия и аварии. |
||||||||||||||||
1.Образование
и възпитание по БДП във всички възрастови групи. 2.Тренинги на вътрешни
площадки по БДП. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Усвоени знания
и умения от децата по безопасност на движението по пътя. |
Разписани
планове Спазена
стратегия за БДП на МОН /2021 – 2030г./ |
Реализирани
инициативи по БДП. |
Индивидуални
резултати на децата по БДП – диагностика в начало и край на учебната година. |
Директор Учител |
|||||||||
3.Образование
и възпитание за опазване на здравето и живота при бедствия и аварии. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Усвоени знания
и умения от децата за справяне при бедствия и аварии – тренинги. |
Реализирани
педагогически ситуации. |
Тренинг с деца
– пожар 2 пъти в годината; Симулативни
игри – 2 пъти в годината. |
Брой деца придобили
знания за справяне със ситуации. Развито креативно мислене на децата. |
Директор Учител |
|||||||||
4.Даване
на първа помощ при признаци на инсулт или друга опасност. |
Проектна
дейност в ДГ – интерактивен подход с участие на родители. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Усвоени знания
и умения от 6 – годишните деца за даване на първа помощ на близък при нужда.
Спасяване на живот. |
Формирана
здравна култура и общочовешки ценности. |
Реализирано
допълнително обучение на децата по проекта. |
Брой обучени
деца, участвали в проектно – базирана дейност. |
Директор Учител |
|||||||||
Оперативна цел
4.3. Глобално образование и устойчиво
развитие. |
||||||||||||||||
Образование и
възпитание на децата за устойчиво развитие. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Ефективно
приложен модел за глобално образование и устойчиво развитие на интегриране на
образователния процес на темите екология, климат, намаляване на отпадъците,
повишаване на енергийната ефективност, човешки права, здравно образование. |
Прилагане на
Наредба 13/2016г. в посока глобално образование и устойчиво развитие в
цялостния образователно възпитателен процес на ДГ при работа с родителите. |
Проведени
допълнителни форми на педагогическо взаимодействие и инициативи с децата и
родителите в тази посока. |
Индивидуални
постижения при децата при формиране на екологично и глобално мислене –
диагностика. |
Директор Учител |
|||||||||
Приоритетна
област 5. Механизъм за съвместна работа с институциите по обхващане и
включване в системата на
предучилищното и училищното образование на деца в задължителна предучилищна и
училищна възраст. Оперативна цел
5.1. Взаимодействие
с родителите на децата от ДГ за предотвратяване отпадането на образователната
система. |
||||||||||||||||
Междуинституционална политика по обхващане и задържане на децата
от ДГ. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Обхващане,
включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца
в задължителна предучилищна възраст. |
Взаимодействие
на институциите на местно ниво по прилагане на комплекс от мерки за
обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната
система. |
Създаден
механизъм за проследяване на всеки случай на дете в риск от отпадане. |
Брой задържани
деца в образованието. |
Директор Екип на ДГ за
обхват на децата. |
|||||||||
Приоритетна
област 6. Предоставяне на равни възможности за обучение и/или възпитание. Оперативна цел
6.1. Образователна интеграция на деца
от уязвими групи, включително роми на търсещи и получили международна закрила
и мигранти. |
||||||||||||||||
1.Реализиране
на ефективна образователна интеграция и предоставяне на равен старт. |
В рамките на
утвърдения бюджет на ДГ. Проекти за допълнително изучаване на БЕЛ и
интеграция. Национални програми. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Допълнително
обучени по български език деца, чиито майчин език е различен от българския. |
Повишени
постижения на децата по ДОС – Наредба №5 за ПО и по Наредба №13 от 2016г. за
гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование. |
Осигуряване на
равен достъп и старт на децата. |
Брой деца,
включени в допълнително обучение. |
Директор Учител Ресурсен
учител Помощник
възпитател |
|||||||||
Оперативна цел
6.2. Равни възможности и приобщаване на
децата от уязвими групи – Програма на ДГ. |
||||||||||||||||
1.Реализиране
на програма за предоставяне на равни възможности и приобщаване на децата от
уязвими групи на ДГ. |
В рамките на
утвърдения бюджет на ДГ. Проекти за допълнително изучаване на БЕЛ и
интеграция. Национални програми. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Намаляване
броя на неизвинените отсъствия на деца за ЗПО. |
Обхват на
децата. Подготовка за училище и социализация. |
Осигурени
равни възможности на децата за училище и осъществена допълнителна подкрепа. |
Брой
подкрепени деца и родители. Изпълнена стратегия и национален план на РБ за
равенство, приобщаване и участие на ромите 2021 – 2030г., отнасящи се до ДГ. |
Директор Учител Ресурсен учител Психолог Логопед
|
|||||||||
Приоритетна
област 7. Приобщаване на деца и ученици. Оперативна цел
7.1. Прилагане на индивидуален подход
към потребностите на всяко дете. Персонализирано обучение и възпитание. |
||||||||||||||||
1.Обща
и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата в ДГ. 2.Програма за
приобщаващо образование – изпълнение. |
В рамките на
утвърдения бюджет на ДГ. РЦПППО – Велико Търново. Проекти. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Интензивна работа
с родители за формиране на положително отношение към образованието.
Допълнително обучение на децата – индивидуални планове за развитие. Скрининг
– тестове. Повишаване квалификацията на учителите с работа с деца. |
Повишени на
постижения на децата по ДОС – Наредба №5 за ПО. |
Брой
подкрепени, социализирани и адаптирани деца. |
Брой
подкрепени родители. Брой деца с подкрепа за личностно развитие. Брой
скрининг тестове. Брой обучени учители. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Оперативна цел
7.2. Подкрепа на пълноценното участие в
образователния процес на деца с изявени дарби и таланти. |
||||||||||||||||
Ранно
откриване на заложбите и способностите на всяко дете и насърчаване на
развитието им. Система
на ДГ за поощряване на децата с награди – изпълнение. |
Проекти НП |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Организиране
на дейности, които не са дейност на ДГ съобразно интереса на детето. |
Развит
творчески талант. Участия в празници на различни нива. |
Мотивиране на
децата за личностна изява и постижения чрез подкрепа. |
Участия на
децата в конкурси. Връчени материали и морални награди на децата. |
Директор Учител |
|||||||||
Оперативна цел
7.3. Адаптация на децата към детската
градина и подкрепа на родителите им. |
||||||||||||||||
Прилагане
на механизъм за плавен преход и адаптация на новоприети деца в ДГ и подкрепа
на техните родители. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Адаптиране и
социализиране на новоприети деца в ДГ. |
|
|
Деца и
родители. |
Директор Учител Ресурсен
учител |
|||||||||
Приоритетна
област 8. Противодействие на тормоза и насилието. Оперативна
цел 8.1. Превенция и намаляване на
агресията и тормоза и недопускане на дискриминация в детската градина. |
||||||||||||||||
Прилагане
на цялостен подход в ДГ за създаване на сигурна среда и превенция на
насилието. Прилагане на механизъм за превенция на насилието и агресия сред
децата; толерантност и работна среда между всички участници в ПО. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Спазване на
механизма за превенция на тормоза и правилата за въвеждане на защитна мрежа
за справяне с тормоза между децата. |
Осигурена
психологическа и педагогическа подкрепа на децата и родителите в ДГ. Спазен
механизъм за противодействие на тормоза между децата. |
Изградена
система за сигурност и контрол на достъп в ДГ. |
Недопускане в
ДГ на тормоз, агресия, дискриминация – липса регистрирани жалби. Запознати
родители всяка година в началото на учебната година с механизма за
противодействие на тормоза между децата, правилниците и етичните кодекси
срещу подпис, разяснени на родителска среща. |
Директор Учител |
|||||||||
Спазване
на Етичния кодекс на детската общност за участниците в образователния процес
на ДГ. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Спазване на
етичните норми и правила от всички участници в образователния процес. |
Осигурена
позитивна, сигурна и безопасна среда за деца и родители. |
Изградени
етични отношения между децата и между персонал и родители. |
Недопускане в
ДГ тормоз, агресия, дискриминация – липса на регистрирани жалби. |
Директор Учител |
|||||||||
Оперативна цел
8.2. Разширяване на възпитателна
функция на образователната институция. |
||||||||||||||||
Възпитателна
работа и приобщаващо образование на децата. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Разписване на тематично
разпределение за приобщаващо образование и формиране на ценности с децата.
График за работа с децата със СОП. |
Осигурена
позитивна, сигурна и безопасна среда за деца и родители. |
Изградени
етични отношения между децата и между персонал и родители. |
Недопускане в
ДГ на тормоз, агресия, дискриминация – липса на регистрирани жалби. |
Директор Учител |
|||||||||
Приоритетна
област 9. Превенция на риск от ранно
отпадане от системата на предучилищното и училищно обрзование. Оперативна цел
9.1. Взаимодействие с родителите на
децата от ДГ за предотвратяване отпадането от образователната система.
|
||||||||||||||||
Реализиране
на програма за превенция на ранното напускане на децата от ДГ. |
В рамките на
бюджета на ДГ. |
2024/2025 2025/2026 2026/2027 2027/2028 2028/2029 |
Реализирани
дейности по превенция и интервенция във връзка с обхват и задържане на децата
в образованието. |
Спазена
процедура за предоставяне на семейни помощи. Съвместна дейност с АСП –
подаване на неизвинени отсъствия на децата за ЗПО |
Изградена
работеща програма за превенция и интервенция на ранното напускане на децата
от система на образованието. |
Брой задържани
деца в образованието. Реинтеграция. |
Директор Учител Психолог. |
|||||||||
VII. Нормативна база за създаване на Стратегията:
Образователната политика на Детска градина с.Караисен е част от
актуалната държавна
образователна политика, отнасяща се до предучилищното образование.
Дейностите в институцията
са съобразени с действащите нормативни документи, стратегии, национални
и оперативни програми:
1. Закон за предучилищното и училищното образование. в сила от
01.08.2016 г., посл. изм. и доп.
ДВ, бр. 11 от 02.02.2023 г.
2. Закон за закрила на детето
3. Закон за здравето
4. Закон за защита от дискриминация
5. Етичен кодекс на работещите с деца
6. Конвенция на ООН за правата на детето
7. Кодекс на труда
8. Наредба № 5/03.06.2016 за предучилищното образование (посл. изм и
доп. ДВ, бр. 12 от
11.02.2022 г.);
9. Наредба № 8/11.08.2016 г. за информацията и документите за системата
на
предучилищното и училищно образование (посл. изм. ДВ, бр. 65 от
12.08.2022 г., в сила от
началото на учебната 2022/2023 г.);
10. Наредба №4/20.04.2017 г. за нормиране и заплащане на труда в
институциите в системата
на предучилищното и училищното образование;
11. Наредба за финансирането на институциите в системата на
предучилищното и
училищното образование (изм. и доп. ДВ. бр.7 от 25.01.2022 г.);
12. Наредба № 13/21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното
и
интеркултурното образование в системата на предучилищното и училищно
образование;
13. Наредба за приобщаващото образование;
14. Наредба № 15/22. 07. 2019 г. за статута и професионалното развитие
на учителите,
директорите и другите педагогически специалисти;
15. Наредба за институциите в системата на предучилищното и училищното образование;
16. Наредба № 24/10.09.2020 г. за физическата среда и информационното и
библиотечното
осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за
личностно
развитие, изд. от министъра на образованието и науката и министъра на
здравеопазването (обн., ДВ, бр. 84 от 29.09.2020 г.);
17. Национална програма за закрила на детето (2019 г.);
18. Национална стратегия за детето (2018-2030 г.);
19. Национална програма за развитие „България 2030“ (РМС №
33/20.01.2020 г.);
20. Национална стратегия за демографско развитие на населението в
Република България
(2012-2030);
21. Стратегия на Европейски съюз за интелигентен, устойчив и приобщаващ
растеж
„Европа“ 2030 г.;
22. Стратегия за възпитателната работа в образователните институции
/2019 -2030 г./
23. Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и
ученето в Република
България (2021 - 2030);
24. Европейска референтна рамка за ключовите компетентности за учене
през целия живот;
25. Оперативни и национални програми.
Няма коментари:
Публикуване на коментар