Правилник за дейността на ДГ

Програма за предоставяне на равни възможности и за приобщаване на деца и ученици от уязвими групи

ДЕТСКА ГРАДИНА с.КАРАИСЕН
УЛ.ПЪРВА № 20
Тел: 06132/ 24-11,  e-mail : cdg_karaisen@abv.bg

 

 

Утвърдил:………….

                     /  М.Блажева
Директор ДГ/

 

 

 

ПРОГРАМА

 ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА РАВНИ ВЪЗМОЖНОСТИ

И ЗА

ПРИОБЩАВАНЕ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ

ОТ УЯЗВИМИ ГРУПИ

(2016 – 2020)











Приета на ПС с Решение № 2 /09.09.2016 г.


І. УВОД
Настоящата програма цели да начертае целите и задачите на работа с деца в Детска градина с.Караисен и урежда взаимоотношенията между институциите, във връзка с предоставянето на приобщаващо образование. 
Програмата е изготвена в съответствие с действащите стратегически и оперативни национални документи на централните ведомства, в изпълнение на държавната политика за предоставяне на равни възможности на всички български граждани и за приобщаване на децата и учениците от уязвими групи.
 Програма на ДГ се базира на:
·        Закон за предучилищното и училищното образование;
·        Наредба за приобщаващото образование;
·        Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства;
·        Рамкова програма за интегриране на ромите в българското общество (2010 – 2020 г.);
·        Национална стратегия на Р. България за интегриране на ромите (2012 – 2020 г.);
·        Закон за защита от дискриминация;
·        Конвенция за борба срещу дискриминацията в областта на образованието.

Програмата включва реда и начините за оказване на обща и допълнителна подкрепа на всички деца, които имат необходимост от такива в Детска градина с.Караисен,  съобразно техните лични интереси, потребности и нужди.
Уязвими групи  са деца, диагностицирани със специални образователни потребности, хронични заболявания, двигателни увреждания, деца и ученици в риск, деца и ученици, застрашени или жертва на насилие, деца с изявени дарби, деца-сираци и полусираци, деца от различни етнически групи и др. с други идентифицирани нужди.

II. ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ
Подкрепата на личностното развитие се осъществява във връзка и в корелация с разработените областни стратегии за подкрепа на личностното развитие, както и въз основа на анализ на необходимостта от обща и допълнителна подкрепа.
2.1 Обща подкрепа
За организиране на подкрепата на личностното развитие в Детска градина с.Караисен за координатор е определен старши учителя, който изпълнява функциите си съобразно Наредбата за приобщаващото образование.
Общата подкрепа в Детска градина с.Караисен се осъществява от екип, ръководен от координатора. Общата подкрепа е насочена към развитие на потенциала на всяко дете и ученик и включва различна екипна работа  и осигуряване или насочване към занимания по интереси. Заниманията по интереси могат да се организират от Детска градина с.Караисен или други центрове за личностно развитие.
Кариерното ориентиране, провеждано от обучители , също е част от общата подкрепа децата.
Общата подкрепа включва и други дейности, подробно описани в Наредбата за приобщаващото образование

2.2. Допълнителна подкрепа
Допълнителната подкрепа се осъществява въз основа на направена оценка на индивидуалните способности на определено дете или ученик от Детска градина с.Караисен .Оценката на способностите се извършва от специално назначен екип от специалисти, съобразно необходимостта на детето и след това се потвърждава от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование гр.Велико Търново.
Децата, за които може да се поиска оценка на способностите, са от следните уязвими групи:
-деца със специални образователни потребности – в началото на учебната година;
- деца с хронични заболявания;
- деца в риск.
Допълнителната подкрепа включва:
- работа с дете или ученик по конкретен случай;
-специализирани средства;
-ресурсно подпомагане .
Допълнителната подкрепа се реализира чрез план за действие за всяко конкретно дете. Родителите задължително се включват в плана за действие като активни участници в дейностите.
Ако Регионалният център препоръча допълнителна подкрепа, но родителите откажат, ръководството на  Детска градина с.Караисен уведомява отдел „Закрила на детето“ Община Павликени , с цел  социалните служби да окажат съдействие и ако се налага помощ на родителите за осъзнаване на нуждите на детето.
При наличие на три и повече деца/ученици в паралелка се осигурява помощник-възпитател за подпомагане работата на учителите.

При необходимост се изработва индивидуална учебна програма по съответните учебни предмети с цел по-лесното възприемане от детето.За всеки отделен случай се изготвя и индивидуален учебен план .








III. ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ПО ПРОГРАМАТА

Дейности
Срок
Отговорник
Забележка
Идентифициране на ученици, които имат необходимост от обща подкрепа
постянен
Директор

Екипна работа на педагогическите специалисти  на групата
постоянен
Директор и учител
при необходимост
Определяне на координатор на екипа за оказване на подкрепа
до 01.10.
Директор

Награждаване на деца
текущ
Директор,
по определен повод за поощрение
Представяне на дейности по интереси
15.09.
учител

Представяте на дейностите на РЦПППО и ДЦДУ гр.Павликени
15.10.
представители на центровете
при проявен интерес от страна на родители
Кариерно ориентиране и консултиране
Учебна година
Обучители

Идентифициране на деца със СОП
целогодишно
Директор и учител

Оценка на потребности на деца със СОП  от РЦПППО
целогодишно
ресурсен учител и екип
не по-късно от 3 месеца след идентифициране на нуждата
Превантивни мерки за недопускане И отпадане от ДГ
целогодишно
Директор и учител

Организиране и провеждане на“Училище за родители“
01.03.
директор, екип
при желание от родителите
Стимулиране участието на деца с изявени дарби в състезания и конкурси
целогодишно
учители

Стимулиране участието на деца в местни тържества и чествания
целогодишно
учители

Съвместни дейности с Кметство и общественост
целогодишно,
 по график
Директор,Кмет,
Училище
Читалище, Пенсионерски клуб,

Обучение на педагогически специалисти за работа с деца със СОП  и деца в риск
по график, заложен в план за квалификация
Директор



V. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
За изпълнението на Програмата важно значение има сътрудничеството между всички пряко ангажирани институциии, неправителствения сектор и родителска общност. Всички участници в образователния процес (семейство, детска градина, училище, институции, НПО) трябва да бъдат еднакво отговорни и ангажирани за постигането на поставенит

Няма коментари:

Публикуване на коментар