Правилник за дейността на ДГ

Отчет Стратегия 2020-2024


ДЕТСКА ГРАДИНА С.КАРАИСЕН

e_mail:info-301614@edu.mon.bg ; тел. 0889833283

ЗАПОВЕД № 39 /07.06.2024 г.

 

 

 

ОТЧЕТ

ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ

ОТ ПЛАНА ЗА ДЕЙСТВИЕ

КЪМ СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ

 НА ДЕТСКА ГРАДИНА С.КАРАИСЕН

ЗА ПЕРИОДА

2023 – 2024 ГОДИНА

 

 

 

Измина  поредната учебна  година през които колектива, воден от основните цели и приоритети за изпълнение на Стратегията на ДГс.Караисен за периода 2020-2024 г., изпълни своята мисия:  да предложи в условията на разновъзрастова  група много добра подготовка на децата за училище съобразно ДОС по предучилищно образование за физическо, познавателно, езиково, социално-нравствено, личностно-творческо развитие на децата в условията на осъзнато прилагане на играта, като основен метод, подход и дейност от педагозите, екологосъобразно възпитание и мъдро ръководство на принципа на доверие и прозрачност.

През изминалата 2023-2024 учебна година се ръководехме от основната цел: Осигуряване на качествена възпитателно-образователна услуга в ДГ с.Караисен за цялостно развитие на децата и подготовка за училище, чрез прилагане на адекватна и гъвкава програмна система съобразно променящите се специфики за всяка учебна година от висококвалифицирана, мотивирана и загрижена педагогическа общност в доминиращите условия за прилагане на игрова дейност и екологосъобразно поведение, за да се превърне в  институцията в средищен център за образователна, културна и социална дейност.

 Чрез Стратегията на Детска градина с.Караисен, колектива се стреми да усъвършенства управлението и качеството на дейността, като се направи структуриране на цялостната система на труда в него, представляващи от една страна ПРИОРИТЕТИТЕ, които целим да постигнем и  реализираме  и от друга страна - ЕЛЕМЕНТИТЕ, осигуряващи условията за реализация им.

 

 

1.ПРИОРИТЕТ

Повишаване ефективността на образователно-възпитателната работа в детската градина чрез прилаганата ПС за  холистично развитие на личността на детето.

Задачи

 

Дейности

 

ОТЧЕТ

1.Изработване Стратегията на ДГ и използване на съвременни методи и подходи на ПВ

 

1.Изготвяне на програмна система  за всяка учебна година от 4-годишния период със спираловидно и постъпателно въздействие

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Прилагане на образователни модели в процеса на възпитание и образование, съобразно европейските ключови компетенции  и учене през целия живот.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Непрекъснато обогатяване игровата среда на всяка възрастова група

Програмната система е неотменна част от СТРАТЕГИЯ за развитие на ДГ за периода 2020-2024 г. и реализира част от подцелите и дейностите на ценността на детската градина и глобалната цел при осигурена среда за учене чрез игра, съобразена с възрастовите особености и гарантираща цялостното развитие на детето, както и възможности за опазване на физическото и психическото му здраве. Програмната система на Детска градина с.Караисен е основен инструмент за реализиране на мисията, визията и главната цел на стратегията за развитие на институцията: Изграждане на иновационна образователна среда за достъп и равен шанс за предучилищно възпитание на всички деца.В началото на 2023-2024 учебна година се изработи Програмна система, която бе приета от Обществения съвет и Утвърдена със Заповед на Директора.

 

Основен подход за реализиране на образователните и възпитателните задачи и овладяване на ключовите компетентности  е играта. „Предучилищното образование се осъществява при осигурена среда за учене чрез игра…“, чл.3 от Наредба №5/03.06.2016 г. Детската игра в своеобразните и форми е автономна реалност, тя е актуалната и перспективна връзка на детето с външната реалност- света на възрастните. Чрез играта детето опознава света и усвоява опит, действа активно от субективно – ролева позиция, съобразно своите потребности.

 

Със средства от бюджета на ДГ бяха отремонтирани сенниците за пясъчниците за игра и закупени нови играчки. Педагогическият персонал изготвя дидактични игри и необходимите материали към тях.

 

2.Усъвършенстване  процесите  на  планиране,  организиране  и  провеждане  на  съдържателен педагогически процес

1.Използване на индивидуално-диференциран подход за работа в разновъзрастова група

 

 

2. Адаптиране плановете на групата към индивидуалните особености на децата.

 

 

 

 

 

3. Проследяване резултатите от педагогическото взаимодействие по образователни направления; общо за детската група; по отношение на всяко дете;

Съобразяване на образователния процес с индивидуалните особености на децата и акцентиране на педагогическото взаимодействие с оформилите се подгрупи

 

 

Планирането на образователната дейност е съобразено с очакваните резултати за четвърта подготвителна група- 6 г.деца, трета подготвителна група- 5 г.деца,втора група- 2 деца и група на децата от 2 до 4 г.възраст, като приоритет е обучението на децата от подготвителните групи.

 

Проследяваме постиженията на децата в усвояването на знания, умения и компетентности. В електронния дневник се нанася входяща и изходяща диагностика.

 

На базата на диагностичните резултати да се планират предстоящите дейности по образователни направления

 

3.Обогатяване системата на диагностиката като задължителна практика. Създаване на набор от апробирани тестове за всяка група.

 

1.Ранно оценяване на децата от 3 г. до 3,6 г.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Стандартизиран тест за установяване на училищната готовност в ПГ

 

3.Използване на средствата за диагностика и анализ на резултатите от възпитателно-образователния процес :            

•Текущо: чрез  ситуации, по отделните образователни направления.

•На  принципа “вход-изход”:  за  сравняване и оценяване на резултатите от направленията, осъществявани през съответна учебна година.

 

 

 

4.Отразяване на постиженията на детето в портфолио

С  две , които навършиха 3 г. се приложи теста за ранно оценяване на възможностите им.При необходимост се извършват разговори с родителите и се насочват за оказване на допълнителна подкрепа.На две деца , родителите отказаха извършване на ранно оценяване.

 

В края на всяка учебна година педагогическите специалисти, чрез Стандартизирания тест установяваха готовността на децата за училище.В издадените удостоверения за завършена подготвителна група се отразяваше нивото  и и необходимостта от обща подкрепа за всяко дете, при което са констатираха дефицити.

 

Системно , чрез вход-изход, текуща диагностика и педагогическо наблюдение ,диагноцистираме и проследяваме напредъка в развитието на децата по всяко образователно направление

 

Постиженията се отразяват и събират в индивидуалното портфолио на децата

 

4.Безпроблемна адаптация на детето в детската градина с акцент- социалната, познавателна и специална готовност на децата за училище.

 

1.Прилагане на образователна стратегия за уникалност в  групата

 на детското заведение.

 

2. Пълноценно използване на дневния режим като профилактично средство за психическо и физическо здраве.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Осъществяване на приемственост и интеграция между детската градина и училищата

 

 

 

4. Приобщаване на децата към общочовешките и национални ценности, добродетели, култура и традиции.

 

Съобразявахме образователният процес с потребностите на децата

Съгласно Наредба за приобщаващото образование в ДГ е осигурена подкрепа за личностно развитие на децата. Издадена е заповед за определяне на координатор на Екипа за личностно развитие за децата, които са оценени със СОП.През учебната 2023-2024 г. три деца са  оценени със СОП. Срокът за предоставянето на допълнителната подкрепа различен, в зависимост от индивидуалното ниво за всяко дете.В края на учебната година по предложение на приемен родител се извърши оценка на още едно дете, не владеещо български език. Сформиран еЕкип за подпомагане личностното развитие,включващ  необходимите специалисти  : рехабилитатор на говора и слуха, психолог, логопед. Екипът е назначен от РЦПППО гр.Велико Търново.

Организирана е обща и допълнителна подкрепа за децата от ДГ.                   

Редуването на различните видове активност: умствена,емоционална, физическа, трудова и времето за почивка, доведоха до оптимално пълноценно физическо и психическо здраве на децата в групата.

 

Акцентирахме върху овладяването на знания и умения за осъзнаването на новата социална роля на детето“Ученик“. Гости на нашите деца бяха ученици от ОУ гр.Павликени на 1.03.

 

Децата от ДГ и тази година взеха  участия   в тържества съвместно с читалищните самодейци и членовете на 3-ти март-Национален празник на България и  24май-Ден на славянската писменост и култура.

Съвместно с родителите проведохме тържествата за Коледа и 8 март.

С песни, посветени на България , група от момичета участва в Конкурса»Нашите деца хубави» в с.Патреш.

5. Осигуряване на задължителна

подготовка на 5-7 годишните за училище,

равнището на която да е в унисон с ДОС  за ПО.

1.Ежегодно сформиране на

подготвителна група

5г.деца

6 г.деца

 

 

 

2.Пълен обхват на децата, подлежащи на ПГ

На 100% е осигурена задължителната подготовка  на децата от подготвителните групи.В началото на  учебната година се сформира разновъзрастова група на деца от 2 до 7 г.възраст

 

Пълен обхват на децата, подлежащи на ПГ.100% от всички деца с постоянен и настоящ адрес с.Караисен, посещават ДГ

 

 

2.ПРИОРИТЕТ

Управление на ДГ  и повишаване качеството на педагогическият и административен контрол

Задачи

Дейност

ОТЧЕТ

 

1.Да се осъществяват демократични, хуманни и партньорски взаимоотношения на директора с работещите в ДГ, с родители и общественост 

1.Реално участие на по-голяма част от членовете на колектива в управлението на детската градина.

 

 

 

 

 

 

 

2. Управление на принципа на консенсуса.

 

3. Възможност за колективно обсъждане при вземане на важни решения.

 

4.Изказване на признание, договарне на  спонсориране срещу реклама награди, изписване имената на спонсорите на видно място

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Педагогическите специалисти в края на всяка учебна година, сами определят необходимата квалификационна дейност.Акцентира се върху съвременните педагогически технологии и внедряването на ИКТ в образователния процес.При отсъствието на директора се делегират права и задължения на заместващия педа.специалист.

В подготовката и създаването на ГКП и другите Планове за осъществяване на учебно –възпитателната работа участват пед.специалисти.

Направените предложения се обсъждат , съгласуват и одобряват единодушно, за да се превърнат в легитимни решения на ПС.

 

Реализирането на традиционните форми предполага наличието на кът за родители, табла, аудиовизуални средства за комуникация.

          Използваните  нетрадиционните форми за сътрудничество в индивидуален и групов вариант в ДГ с.Караисен имат за цел оптимизация на взаимодействието и повишаване педагогическата култура на родителите чрез: информация от различните направления от образователната програма, свързана с изграждане на различни компетенции у децата; взаимоотношения „педагог-дете-родител”, разрешаване на проблем, резултати от съвместната дейност и общуването. За  2023-2024 като прилагани  нетрадиционни форми са използвани:

Ø  „Споразумение между семейството и педагогическият екип” относно позициите на възпитателните субекти, права и задължения;

Ø  Съвместни делови и ролеви игри;

Ø  Кръгла маса-дискусия;

Ø  „Оказване на признание”- насърчаване активността на родителите.

Децата, на които бе връчено удостоверение за завършена подготвителна група, получиха и индивидуални награди от директора Марияна Блажева.

 

2.Изграждането и внедряването на  ефективна система за управление

1.Осигуряване на налична информация, необходима за поддържането и управлението на процесите- анализ на вътрешна среда и външна среда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.При изготвянето на годишния план, учителите и обслужващият персонал сами да предлагат насоките на работа, съобразно техните потребности и интереси

Изградена е ефективна система за управление, която включва всички ЗУД,Бюджет за всяка календарна година,СФУК,Вътрешни правила за работна заплата, в която са предвидени стимули за ДМС,Сайт на ДГ,Интернет достъп, разработване и участие в Национални програми и проекти,осигуряване на прозрачност и публичност на дейността и изразходените средства от бюджета и извън бюджетни разходи от дарения, спонсорство и др.Предвидени са ежегодни средства за квалификация на педагогическите специалисти.Създадена е система за външно и вътрешна квалификационна дейност.Ефективно в дейността на ДГ и изграденият Обществен съвет.Документацията на ДГ се води изрядно и се съхранява , съгласно Наредба№ 8/11.08.2016 от длъжностните лица, определени със Заповеди на Директора.

 

Педагогическите специалисти в края на всяка учебна година, сами определят необходимата квалификационна дейност, дефицитите в педагогическата работа и насоките за работа.Участват в изготвянето на стратегическите документи за оптимално функциониране на детското заведение.Провеждат се ефективни обучения за повишаване педагогическата компетентност.С участието на Обществения съвет се обсъждат и предлагат програмните продукти за всяка учебна година.Своевременно са подават заявки за безплатни познавателни книжки.

 

3.Съблюдаване на единството  между набелязаната програма с нейното изпълнение- ефективен, подкрепящ контрол

1.Идентифицирането на проблемите

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Предприемане на коригиращи мерки и недопускане на прерастването им в криза.

 

3.Поддържане на успеха – съпоставянето на реално достигнатите резултати с планираните

Контролна дейност на педагогическия и непедагогическия персонал се реализира съгласно Плана за контролната дейност на директора за всяка учебна година.Проследява се прилагането на Програмната система, идентифицират се проблеми и пропуски и се дават насоки, които ще допринесат за оптимално реализиране на дейностите.

Предприемат се коригиращи мерки с цел своевременно отстраняване на отклоненията и недопускане прерастването им в криза.

 

Поддържането на успеха реализираме чрез проследяване педагогическото взаимодействие, съгласно плана за контролната дейност и  своевременна диагностика на постиженията на децата на вход в началото на учебната година  и изход в края на учебната година.Извършва се ранно оценяване на индивидуалните възможности на децата от 3 г.до 3,6 г.с цел превенция на обучителните затруднения.

 

 

 

 

3.ПРИОРИТЕТ

Обогатяване на  личностните и професионални компетенции на учителите, медицинският специалист и непедагогическия персонал за и поддържане на професионалното им равнище и кариерно развитие.

Задачи

Дейности

Отчет

1.Създаване  на  информационна  банка   библиотечен,  мултимедиен  фонд,  портфолиа  

 

1.Пълноценно усвояване

на

средствата за

квалификация и въвеждане на система за квалификационни кредити

 

 

 

 

 

 

2.Оптимизиране

 на  информационно-образователната среда

 

 

3.Предприемане на

иновации отвътре.

В ДГ има изградена схема за провеждане на вътрешна и външна квалификационна дейност и присъждането на квалификационни кредити.Споделя се резултатът от обученията и се мултиплицира добрия педагогически опит.

 

ДГ разполага с два компютъра, 1 лаптоп1, 1 мултимедия, голям екран и интерактивна дъска. Провежда се ефективна медийна политика.

 

Педагогическият колектив използва съвременни образователни технологии: ИКТ,Игрови технологии,Здравословни технологии,Иновации,Технология на проектната дейност,Личностно ориентирана технология,Взаимодействие с родители и общественост.

За поредна година участвахме в НП“ БДП“. Имаме нужда от площадка и оборудване по БДП. Не попаднахме в списъка на одобрените кандидати.

 

2.Осигуряване условия за участие в квалификационни форми на различни равнища-квалификационни кредити

 

1.Използване възможностите за

квалификация предоставяне от

МОН по различни програми

 

2.Онлайн-курсове.

 

 

 

 

 

 

3. Включване на екипа в проекти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Курс за помощник - възпитател

Колективът на ДГ оптимално използва възможностите за квалификация чрез представените от МОН програми.

 

 

 

 

Лична  квалификация и управленски  компетенции на директора  се удостоверяват чрез получените квалификационни кредити и сертификати по 2 квал.кредита за 2023-2024 от двете учителки.

 

ДГ участва в НП  Безопасност по пътищата.Не бяхме одобрени за изграждането на вътрешна площадка по БДП.   Участвахме в Проект ФВ по ПМС №129 на МС.

За наше най-голяма съжаление и огорчение, тъй като не отговаряме на условията и изискванията не можем да участваме в по голяма част от проектите, защото разновъзрастовата група по състав е 100%  деца с български произход.

Участвахме в НП“ Силен старт“. Очакваме резултатите и одобрение за новата учебна година.За подпомагане на учебно-възпитателната работа е необходимо назначаване на помощник на учителя.

 

Поради липсата на щат за помощник –възпитател нямаме участие в курс.

 

3.Обмяна на опит – паралелно, допълващо, циклично – по проблемни области.

 

1.Участие на учителите във

вътрешни квалификационни форми.

 

2.Включване в плана за

квалификация на теми по избор на

педагозите

 

Вътрешна квалификация обхваща 16 астрономически часа квалификационна дейност, съгласно Плана за квалификационната дейност за всяка учебна година.

Педагогическите специалисти осъществяват и самоподготовка като се включват с избрани според личните потребности и интереси курсове и лекции.Споделят се впечатления и знания в колектива и се мотивират колеги за по-пълноценно използване на възможностите за квалификация.

 

4.Включване на учителите в курсове за придобиване на по-високи ПКС.

 

Участие на учителите във

  външни

квалификационни форми.

 

Осъществена е квалификационна дейност от оторизирани организации и висши учебни заведения и  са получени кредити от педагогическия персонал за периода 2023 -2024 г.

Няма педагогически специалист, който да е придобил по високо ПКС.

Младият учител на ДГ завърши обучението си по специалност ПНУП степен магистър.

 5.Включване в обучителни програми.

 

Национални,регионални,

общински

Извън-институционална дейност се провежда по план за квалификация на РУО и организиране по договаряне с обучителни организации на теми,представляващи интерес от педагогическата колегия

 

 

4.ПРИОРИТЕТ

Привличане и приобщаване на родители и  общественост за активно участие в решаване на  проблемите на детската градина; работа на  Обществения съвет като орган, подпомагащ ПВ в детската градина.

Задачи

Дейност

Отчет

 

1.Взаимодей

ствие

 ДГ- родители

 

1.Прилагане на различни традиционни форми

на сътрудничество:

индивидуални, групови, колективни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Използване на нетрадиционни форми за сътрудничество:

 

1.Традиционни форми за сътрудничество с родителите:

            * индивидуални :

1.посещения по домовете;

2.беседи

3. консултации и поръчения в процеса на системната връзка между учители и родители; 4.кореспонденция

            *групови:

1.беседи,

2.консултации,

3.дискусии,

4.изложби

/Организират в зависимост от предпочитанията на родителите и общността, по проблемите в развитието на децата (физиологични, психически, социални). Целта е повишаване равнището на груповата и индивидуалната компетенция относно дискутирания общ проблем,развитие на комуникативните умения и навици;

            * колективни:

1.      родителски събрания,

2.срещи,

3. консултации,

4.лектории,

5.дискусии,

6.открити дни в детската градина,

7 празници, развлечения, 

 

Нетрадиционни форми:

Споразумение между семейството и педагогическият екип”,

            „Оказване на признание”,реално участие на родителите в мероприятия и чествания на местно и общинско ниво.

 

2.Взаимодейст

вие  ДГ- институции

 

1.Сътрудничество и партньорство с общественост

 

2.Сътрудничество и партньорство с читалище

 

3.Сътрудничество и партньорство с Пенсионерски клуб

 

 

Децата от ДГ активно участват   в тържества съвместно с читалищните самодейци и членовете на пенсионерския клуб на с. Карайсен .  С песни и стихове се отбелязаха и 3-ти март-Национален празник на България. Във връзка с честването на  24май-Ден на славянската писменост и култура, децата всяка година участват с празнична програма,

 

 

3.Създаване на  обществен съвет чрез организиране  на условия за активни и демократично функциониращи

общности в детската градина

 

Избор на родителска среща на Общественият съвет като орган за подпомагане на развитието на детската градина и

училището и за граждански контрол на управлението им.

В ДГ има създаден Обществен съвет, който активно подпомага дейността на педагозите и децата и се включва с лично участие в инициативи и мероприятия на местно и регионално ниво.

ОС провежда  редовно заседания и упражнява засилен граждански контрол върху дейността на ДГ.

 

5.ПРИОРИТЕТ

Обогатяване и поддържане на материално-техническата база

Задачи

Дейности

Отчет

 

1.Поддържане на съвременен интериор, съобразно възрастта в занималните

 

1.Закупуване на учебни помагала,

педагогическа литература

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Композиране на елементите в образователната и възпитателна среда: кътове,ателиета

 

 

3.Нов дидактически материал и оперативни средства

 

 

 

 

 

4.Ремонтни дейности

 

За всяка учебна година на Педагогически съвет се обсъждат и предлагат избори за познавателни книжки и учебни помагала , одобрени със Заповед на Министъра На МОН.Предложенията се предлагат за обсъждане и на членовете на Обществения съвет.След тяхното одобрение се избират познавателни книжки, съобразна възрастовата особеност на разновъзрастовата група и индивидуалните интереси на децата.

ДГ работи с познавателните книжки на издателство“Бит и техника“ гр.Варна.

Педагогическа литература детските учители закупуват със собствени средства.

 

Игровата среда се композира съобразно кътове за игра.Оформят се кътове за конструиране, семейство, лекарски кът.

Образователната среда включва пространството пред интерактивната игра и масите за учебна дейност.

 Нов дидактически материал се закупува с помощта на спонсори и дарители. Дидактични игри се изработват от учителите, съобразно образователното съдържание на учебния материал и очакваните резултати, заложени в по отделните образователни направления.

Ремонтни дейности се реализират по план и  своевременно съобразно нуждите на сградния фонд.

Реализирани са ремонти на занималня, санитарни помещения,кухненски блок, покрив, и др.

 

2.Подновяване на дворното пространство

 

1.Подновяване на морално остарели уреди

 

 

2.Аранжиране на цветните алеи и поддържане на тревните площи

 

 

3.Собствен труд

 

Ежегодно се извършва оценка на риска на уредите в двора от оторизирана фирма, сключила договор с Община Павликени.

 

Дворното пространство поддържаме с налични средства и помощта на обслужващият персонал на Кметство с.Караисен.

 

Аранжирането на цветните алеи е от собствен труд и с помощта на родителската общност.

За почистването и подготовката на юбилейното тържество се включиха родители, работници от зем.кооперация, кметство Караисен и кметство Батак.

 

3.Обогатяване на игровата и дидактичната база.

 

1.Обучение на учители за изготвяне на

проекти.

 

2.Дарителство

 

 

 

 

 

3.Спонсорство

Не се извършиха.

 

 

 

За учебната 2023-2024 г. са  привлечени дарения и  е спазена волята на дарителите както следва:

 - дарение от родителите на завършващите деца- играчки.

 

Председателят на зем.кооперация в с.Сломер закупи килим за занималнята.

Служители от зем.кооперация от с.Караисен извършиха ремонт на сенниците на пясъчниците в двора на ДГ.

 

4.Внедряване на ИКТ процеса на ПВ

1.Нови софтуерни продукти за педагогическия персонал и за  деца от ПУВ

 

 

 

2.Хардуерни продукти:

/интерактивна дъска,

Мултимедия/

 

 Нови софтуерни продукти не са закупувани. Издателство Бит и техника предоставя безвъзмездно ползване на електронния вариант на познавателните книжки.

 

Нови хардуерни продукти – лаптоп,компютър с принтер за работата на домакина

 

5.Изграждане на охранителна система

 

1.Проучване на охранителна техника

 

2.Избор на доставчик

Проучена е възможността за охраняване на ДГ.

В бюджетните средства не предвиждат разходни средства за охрана на сградата и тази дейност не е реализирана.

 

 

Приет с Решение № ….. от  Протокол…. / 07.06.2024. г. на Педагогически съвет.

 

Изготвил: Марияна Блажева

Директор Детска градина с.Караисен

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар