ДЕТСКА ГРАДИНА с.КАРАИСЕН
УЛ.ПЪРВА № 20
Тел: 06132/ 24-11, e-mail : cdg_karaisen@abv.bg
Утвърдил:………….
/ М.Блажева
Директор ДГ/
МЕРКИ
за повишаване на качеството
на образование
в Детска градина
с.Караисен
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ:
Въведение
Управлението на качеството е непрекъснат процес на организационно развитие, основан на анализиране, планиране, изпълнение на дейности, оценяване и внасяне на подобрения в работата на детската градина.
Повишаването на качеството на образованието се постига чрез приемственост и синхрон между проверените традиции на българската образователна система и
предизвикателствата на съвременните иновации и технологии.
Мерките за повишаване на качеството на образованието са съобразени с изискванията на ЗПУО, за модернизирне на образователната система и с общия интерес ДГ да се превърне в привлекателна среда за обучение, възпитание и социализация на
децата и да участва в модели за „учене през целия живот“, които започват от детската градина.
Оценяване на качеството на образованието се извършва чрез самооценяване и инспектиране.
Самооценяването се извършва при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за управлението на качеството в институциите, а инспектирането - при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за инспектирането на детските градини и училищата.
Съобразно изисквания в Закона за предучилищното и училищното образование, свързан с управлението на качеството в детската градина, е въведено изискването за самооценяване (вътрешна система за управление на качеството в училищата и детските градини). То се извършва ежегодно от:
• от комисия в детската градина;
• чрез дейности, процедури и критерии, определени от детската градина.
Областите, които подлежат на самооценяване, са:
• управлението - ефективното разпределяне, използването и управлението на ресурсите за повишаване на качеството в институцията;
• образователният процес, който включва обучение, възпитание и социализация;
• взаимодействието на образователната институция с всички заинтересовани страни.
- Взаимодействие на детската градина с родителската общност
- Дейността на Обществения съвет съм детската градина
В процеса на оценяване участват децата от различните възрастови групи, учителите, директора , както и родителите.
Етапи на самооценяването :
1. Определяне на работната група;
2. Обучение на членовете на работната група;
3. Подготовка - определяне на дейностите, процедурите, критериите, показателите и инструментите за самооценяване;
4. Провеждане на информационна кампания сред учителите и родителите;
5. Проучване на мнението на родителите за качеството на образователните услуги и цялостната дейност на институцията
6. Провеждане на самооценяването;
7. Обработване на информацията от проведеното самооценяване;
8. Анализиране на получените резултати от самооценяването;
9. Предлагане на мерки за повишаване на качеството на предоставяното образование, възпитание и социализацията на всички участници в процеса на самооценяване;
10. Изготвяне на доклад- анализ за процеса на самооценяване, оценка на резултатите и постиженията, от проведенат дейност от самооценяването;
10. Утвърждаване на доклада от самооценяването.
Докладът от самооценяването съдържа:
1. информация за условият на вътрешната и външната среда, в която функционира детската градина през периода на самооценяването;
2. данни за използваните инструменти при самооценяването;
3. данни за резултатите от самооценяването,
4. сравнение на данните с резултатите от предходното самооценяване;
5. анализ на резултатите от самооценяването;
6. предложения за мерки за внасяне на подобрения в работата на институцията за повишаване на качеството на предоставяното образование, срокове и отговорни лица за тяхното изпълнение.
Новата концепция за подобряване на качеството на образованието изисква положителни промени в областите:
- управление на образованието - гарантирано участие на гражданското общество в изработването, прилагането и мониторинга на стратегиите за развитие на образованието;
- образователна среда - изграждане на толерантна, здравословна и сигурна образователна среда, насърчаваща индивидуалното развитие; ясно определени задължителни знания и умения; привлекателни форми на обучение, представящи разбираемо учебното съдържание; измерими образователни резултати; широко навлизане на нови информационни и комуникационни технологии;
- учителска професия - целенасочени политики в областта на квалификацията на учителите;
- мониторинг - създаване на системи за ефективно измерване на образователните постижения и системи за мониторинг на дейността на учителя и образователната институция.
Мерките за повишаване на качеството на предлаганото образование в Детска градина
С.Караисен се основават на:
• Закона за предучилищното и училищното образование,
• Националната стратегия за развитие на педагогическите кадри (2014 - 2020) Наредба № 5 на МОН за детските градини
I. ВИЗИЯ
• Високото качество на обучението, възпитанието и социализацията на децата от
детската градина за превръщането и в привлекателна образователно- възпитателна и културна институция в района.
• Осъзнава мисията си да обучава, възпитава и социализирадецата според държавните образователни изисквания и стандарти, в духа на българските традиционни ценности и общите човешки и демократични ценности на обединена Европа.
• Професионализмът и отговорността на педагогическия колектив допринасят за постигане на високи резултати в ОВП
Приоритетни направления:
като иновативен център за образование,
ътрешно и външно оценяване..
- Програма за превенция на напускане на деца от подготвителните групи на детската градина
- Програма за предоставяне на равни възможности и за приобщване на децата към образователния процес
- Етичен кодекс
II. ПЛАНИРАНЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИ, ПРОИЗТИЧАЩИ ОТ ПРИОРИТЕТИТЕ ДГ
/1/ Повишаване на качеството на предоставяното образование, възпитание и социализация
1. Цели:
• Осигуряване на качествено и ефективно образование, възпитание и социализация.
• Разширяване и стимулиране на формите за обучение и възпитание в дух на
демокрация, гражданска отговорност и патриотизъм, здравно и екологично възпитание, физическа активност и спорт.
• По-широко навлизане на нови методи на педагогическо взаимодействие и обучение (интерактивност, иновативност, проектна работа).
2. Дейности за постигане на целите:
• Повишаване познавателната активност на децата при педагогическото взаимодействие
• Създаване на условия за изяви на децата.
• Повишаване качеството на публичните изяви на децата.
• Осъществяване на допълнителна работа с децата.
• Прилагане на подходи, основани на демократични принципи и развити образователни модели, свързани с повишаване успеваемостта на децата в обучението;
• Поставяне на детето в активна позиция по отношения на усвояването на нови знания и практическата им приложимост ;
• Използване на иновативни педагогични методи и форми за предаване и усвояване на знания;
• Извършване на ефективна диференцирана работа с с деца със СОП;
• Стриктно спазване на изискванията:
- за безопасност на труда и правилника за вътрешния ред, закони и наредби, свързани с образованието, опазване на живота и здравето на децата;
- за превенция на различни форми на дискриминация сред деца, педагогически и непедагогически персонал;
- за здравословни и безопасни условия на обучение, възпитание и труд;
• Засилване взаимодействието с родителите и други заинтересовани представители на общността;
• Използване на създадени мултимедийни материали;
• Повишаване на социалните умения на децата чрез подпомагане на физическото, социалното и личностното им развитие;
• Реализиране превенция на насилието и агресията сред децата и утвърждаване на позитивни модели на поведение;
• Подкрепа на изявата и развитието на даровитите деца;
/2/ Развитие на системата за поддържане и повишаване квалификацията на учителите
1. Цели:
• Утвърждаване на авторитета и подпомагане на кариерното развитие на учителите, работещи в детската градина.
• Продължаване /Оптимизиране/ структурата на изградената система за квалификация.
• Разработване на вътрешна система за повишаване на качеството на резултатите.
2. Дейности за постигане на целите:
• Усъвършенстване на създадената система за квалификация, повишаване личната квалификация от всеки учител. Провеждане на въвеждаща, поддържаща и надграждаща квалификация на педагогическата колегия.
• Използване на разнообразни форми на квалификационна работа - проблемна група, практикум, тренинг, семинар, лектория, дискусия, участие в научна-практическа конференция, информация от библиотека, интернет.
• Създаване на възможност за повишаване на професионално-квалификационната степен за всеки член на педагогическата колегия.
• Създаване на условия за повишаване реалните резултати от възпитанието и обучението - засилване качеството на предварителната подготовка, спазване задълженията, произтичащи от ЗПУО и вътрешните правилници и наредби.
• Обмен на информация и съобщения чрез електронната поща.
• Участие във формите за квалификация, организирани на регионално и национално ниво.
• Разширяване и усъвършенстване на моделите и формите за контрол, чрез разработване на актуализирани оценъчни карти.
• Създаване на механизъм за вътрешен мониторинг и контрол на качеството
/3/ Утвърждаване на детската градина, като прилагаща иновативни подходи
1. Цели:
• Използване на иновативни технологии;
• Реализиране на ефективна рекламна кампания за използване на иновативните технологии и отразяване постиженията на детската градина;
2. Дейности за постигане на целите:
• Осигуряване на условия за използване на иновативни технологии;
• Прилагане на иновативни методи и технологични средства за обучение
• Организиране „Ден на отворените врати” в детската градина.
• Изготвяне и издаване на информационни, рекламни и други видове табла, , рекламни материали и електронни информационни средства, поддържа се сайт на
детската градина.
/4/ Осигуряване на равен достъп до качествено образование и възпитание
1. Цели:
• Осигуряване на качествено и ефективно образование, възпитание и социализация
• Надграждане на знания и умения с цел развитие потенциала на всяко дете и възможност за пълноценна социална реализация
• Обучение за работа с деца със СОП
2. Дейности за постигане на целите:
• Диференциране на грижите спрямо различните потребности на децата.
• Работа с деца със специални образователни потребности
• Изграждане на действаща система от консултации за детскта грдина.
• Интегрирано обучение на деца със СОП или хронични заболявания и деца от уязвими групи
• Стимулиране участието на децата в пресъздаването на традиции и обичаи
/5/ Удовлетворяване на образователните потребности на даровити деца
1. Цели:
• Откриване на талантливи деца и насърчаване да развиват потенциала си.
• Създаване на условия за изява на даровити деца в съответствие с техните желания и възможности.
• Развиване ефективността на връзката учител - родител.
• Чрез творческото развитие на децата да се работи активно в посока утвърждаване на детската градина не само като образователен, но и като духовен и културен център.
2. Дейности за постигане на целите:
• Поддържане на мрежа за връзка с Интернет
• Изграждане на подходяща среда за даровити деца чрез активното съдействие на педагогическата колегия.
• Мотивиране и подкрепа на даровитите деца за участие в различни изяви на различни нива - конкурси, пленери, състезания, олимпиади и други.
• Информиране и мотивиране на даровити деца за кандидатстване в програми с финансова подкрепа.
/6/ Взаимодействие с родителската общност и другите заинтересовани представители на обществеността
1. Цели:
• Осъществяване процеса на подготовка, обучение и възпитание на децата във взаимодействие и сътрудничество с родителите им.
• Развиване на конструктивна комуникация във взаимоотношенията в съответствие със ЗПУО.
• Прилагане на модели на поведение, основани на идеите и принципите на гражданското образование.
• Спазване на единни педагогични изисквания и стандарти за поведение и успеваемост.
2. Дейности за постигане на целите:
• Повишаване на уменията за работа с родители.
• Създаване на информационна банка с данни и координати за връзка с родителите на децата.
• Предоставяне на възможност и оказване на необходимото съдействие на родителите за:
- срещи с учителите в определеното приемно време или в друго удобно за двете страни време;
- участие в родителските срещи;
- присъствие и при желание от тяхна страна да бъдат изслушани, когато се решават въпроси, които засягат права и интереси на детето им;
- консултиране по въпроси, свързани с възпитанието на децата от специалист;
- запознаване срещу подпис с Правилника за дейността на ДГ и Правилника за вътрешния ред в детската градина;
• Педагогическата колегия периодично и своевременно да предоставя информация за успеха и развитието на децата в образователно-възпитателния процес;
• Консултиране на родителите за възможностите и формите за допълнителна работа с детето с оглед максимално развитие на заложбите му, както и за възможностите за оказване на педагогическа и психологическа подкрепа от специалист, когато това се налага
• Участие на родители в отбелязване на празници, изяви, годишнини и посещение на културни институции
8/ Подобрения във външната и вътрешната среда на детската градина
1. Цели:
• Създаване на условия за активна образователно-възпитателна дейност.
• Подобряване равнището на административно обслужване.
• Естетизация на околната среда.
• Наличие на модерна материално-техническа база за обучение в съответствие с изискванията на ДОС
2. Дейности за постигане на целите:
A. Подобрения във външната среда:
• Поддръжка на състоянието на външната среда.
Саниране и реновиниране на помещенията за отглеждане и възпитание на децата.
• Поддръжка на зелените площи.
• Оформяне на двора на детската градина.
Б. Подобрения във вътрешната среда:
• Планиране на дейности за подобряване на средата, в която се работи – обзавеждане на стаи, кабинети, коридори.
• Поддържане постигнатото ниво на технологично развитие. Стремежът е изпреварващо предоставяне на учителите на съвременна техника за осъществяване на интерактивно обучение.
B. Поддържане на модерна ИКТ среда:
• Осигуряване на ефективна ИКТ среда за съхраняване и използване на електронно съдържание.
• Актуализиране на иновативните технологии в образованието.
• Активно участие в електронната свързаност на образователните институции.
ГРАФИК НА ДЕЙНОСТИТЕ НА ВЪТРЕШНА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, ВЪЗПИТАНИЕТО И
СОЦИЛИЗАЦИЯТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
№
|
ЕТАПИ НА
САМООЦЕНЯВАНЕТО
|
ОТГОВОРНИК
|
СРОК
|
ЗАБЕЛЕЖКА
|
1.
|
Определяне на работната група за
самооценяване на качеството
|
Директор
|
11.2016г.
| |
2.
|
Инструктаж на членовете на
работната група
|
Директор
|
11.2016г.
| |
3.
|
Подготовка - определяне на дейностите, процедурите, критериите, показателите и
инструментите за самооценяване
|
Директор, РГСК
|
12.2017 г.
| |
4.
|
Провеждане на информационна кампания сред учителите
и родителите
|
Директор, РГСК
|
31.03.2018 г.
| |
5.
|
Провеждане на самооценяването
|
Директор,
РГСК
|
20.06.2018 г.
| |
6.
|
Обработване на информацията от
проведеното самооценяване
|
РГСК
|
30.06.2018г.
| |
7.
|
Анализиране на получените
резултати от самооценяването
|
Директор,
РГСК
|
10.11.2018г.
| |
8.
|
Предлагане на мерки за внасяне на подобрения в работата на институцията за повишаване на качеството на образование за
достигане на ДОИ
|
Директор, РГСК
|
15.03.2019 г.
| |
9.
|
Изготвяне на доклад от
самооценяването
|
Директор,
РГСК
|
15.06.2019 г.
| |
10.
|
Утвърждаване на доклада от
самооценяването
|
Директор
|
Легенда : РГСК – работна група за самооценка на качеството
Мерките за повишаване качеството на образованието са разработени съгласно Закона за предучилищното и училищно образование, Наредба №5 за предучилищното образование, Наредба за управление на качеството на институциите и са приети на ПС с Протокол №3 / 04.10.2016 г .
Няма коментари:
Публикуване на коментар