Утвърдил:………………..
/М.БЛАЖЕВА ДИРЕКТОР ДГ/
ПРОГРАМНА СИСТЕМА
НА
ДЕТСКА
ГРАДИНА с.КАРАИСЕН
ЗА УЧЕБНАТА 2024/2025 г.
ПРИЕТА С РЕШЕНИЕ № 2 НА ПРОТОКОЛ № 1 НА ПС ОТ 15.09.2024 Г.
Детската градина е основният гарант като функционираща институция за реализация на държавният образователен стандарт за предучилищно образование в предучилищна възраст (ЗПУО). Тя осъществява своята мисия на организирано и целенасочено, педагогическо взаимодействие между учителя, родителя, детето и детската общност.
Програмната система е неотменна част от СТРАТЕГИЯ ЗА
РАЗВИТИЕ НА ДЕТСКА ГРАДИНА С.КАРАИСЕН за периода 2024-2029 г. и реализира част от подцелите и дейностите на ценността на детската градина и глобалната цел при осигурена среда за учене чрез игра,
съобразена с възрастовите особености и гарантираща цялостното развитие на детето, както и възможности за опазване на физическото и психическото му здраве.
Основите подходи на педагогическо взаимодействие в настоящата програмна система се вплитат в холистичен подход, който поставя
детето в условия на проблемност така, че да предизвика у него желание и
готовност да мисли, преживява и действа, да развива своето въображение и инициативност,
да прави своя самостоятелен избор и не на последно място развива желание за
откривателство и творчество. Водещо е
посланието:” Вярвам в целостта на човешкия организъм и считам, че да бъде здрав
човек, трябва да има единство и баланс между ум, душа и тяло”.
Образователното съдържание е разпределено в 7 образователни
направления:
o българскиезик и литература;
o математика;
o околен свят;
o конструиране и технологии;
o изобразително изкуство;
o музика;
o физическа култура.
НОРМАТИВНА БАЗА
Програмната система на Детска градина с.Караисен е
основен инструмент за реализиране на мисията, визията и главната цел на
стратегията за развитие на институцията: Изграждане на иновационна образователна среда за достъп и равен шанс
за предучилищно възпитание на всички
деца.
Оптимизиране на възможностите
на детското заведение, за да се превърне в
средищен център за образователна, културна
и социална дейност не само като
краен продукт, но като атмосфера,
дух
и начин на мислене за осъществяване
на многостранни инициативи.
Закон за предучилищно и училищно образование.
— Чл. 70. (1) Процесът на предучилищното образование е
подчинен на прилагането на програмна система като част от стратегията за
развитието на детската градина или училището,
коетоизвършвазадължителнопредучилищно образование, и коятосъответства на
изискванията на държавнияобразователен стандарт за предучилищното образование.
— (2) Програмната система е цялостна концепция за
развитието на детето с подходи и форми на педагогическо взаимодействие,
подчинени на обща цел.
Наредбa
№5/03.06.2016 г.по ПО
— Чл. 29. (1) Процесът на предучилищното образование е
подчинен на
прилагането на програмна система като част от
стратегията за развитието надетската градина, съответно на училището, която се
приема с решение напедагогическиясъвет.
— (2) Програмната система е цялостна концепция за
развитието на детето с
подходи и форми на педагогическо взаимодействие,
подчинени на обща цел.
— (3) Програмната система трябва да отговаря на следните
изисквания:
1. да създава условия за придобиването на
компетентноститепо всяко от
образователните направления по чл. 28, ал. 2;
2. да отчита спецификата на детската градина или
училището и нагрупите;
3. да съответства на интересите, възможностите и възрастови
техарактеристики на децата.
— (4) В програмната система се включват:
1. подходи и форми на педагогическо взаимодействие;
2. разпределение на формите на педагогическо взаимодействие;
3. тематичноразпределение за всяка възрастовагрупа;
4. механизъм на взаимодействие между участниците в предучилищното
образование.
I.ПОДХОДИ И ФОРМИ
НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
1.Подходи
Програмната
система на ДГ с.Караисен за учебната 2024-2025
година гарантира прилагането на педагогическите технологии, структурно подчинени на съвременни подходи.
Основите подходи на педагогическо взаимодействие в
настоящата програмна система са:
1.Подходи
Програмната
система на ДГ с.Караисен за учебната 2024-2025
година гарантира прилагането на педагогическите технологии, структурно подчинени на съвременни подходи.
Основите подходи на педагогическо взаимодействие в
настоящата програмна система са:
Ø Компетентностен подход
В контекста на компетентностния
подход детската градина функционира като учеща се организация, където учителят
постоянно се учи, като определя параметрите на взаимодействието: начините за
достигане на стандартите, начините за диалог с детето, начините на
взаимодействие с колегите за улесняване развитието на децата. Детето трябва да
се намира в действителна ситуация на цялостно учене – в която то да е включено
емоционално, интелектуално и в която да развива цялата си личност и
интелигентност, а не отделни компоненти. В този смисъл детската градина е
истинска общност на учещи се, в която ръководители, учители и деца се учат как
да вършат по-добре и с удовлетворение своята работа заедно, за да може всеки да
напредва оптимално.
Ø Игров
„Предучилищното образование се
осъществява при осигурена среда за учене чрез игра…“, чл.3 от Наредба
№5/03.06.2016 г. Детската игра в своеобразните и форми е автономна реалност, тя
е актуалната и перспективна връзка на детето с външната реалност- света на
възрастните. Чрез играта детето опознава света и усвоява опит, действа активно
от субективно – ролева позиция, съобразно своите потребности.
Ø Ситуационен
Основната форма на педагогическото
взаимодействие е педагогическата ситуации. При ситуационния подход различните
видове ситуации се явяват изходен пункт в педагогическата работа и при тяхното
осъществяване на преден план се вземат интересите и потребностите на децата.
Ситуационният
подход предполага използването на разнообразните ситуации, които влияят
благоприятно върху цялостното развитие на детето.
Ø Възрастов
Изисква непрекъснато отчитане на
физическите и психическите особености на детето в ПВ. Този подход осигурява
достъпност при отчитане на реалните детски възможности. На педагога дава
възможност предвиди или планира подходящи
стимули за реализиране потенциала на децата, да подпомага и провокира детското
личностно и творческо развитие.
Ø Комуникативен
Активното взаимодействие и
установяването на позитивна връзка с всяко дете, изисква от педагога
съобразяване с уникалността на всяко дете, с неговия собствен темп на развитие
и сензитивност, опознаване на силните му страни, върху които да се изгради
педагогическото взаимодействие.
Ø Дейностен подход
Във всяка своя дейност детето
овладява знания и представи, определя си цели, представя си очакваните
резултати, възприема и оценява условията в които действа и и преживява успехите
и неуспехите от дейността си. Дейностният подход осигурява условия за
разнообразни активности на децата- изследователска, творческа, игрова и
умствена. По този начин детската психика осъществява своите основни функции-
управлява и регулира дейността на личността.
Ø Хуманно-личностен
В основата на съвременната
образователна политика стои хуманно-личностният подход към личността на
детето,т. е. в образователния процес детето е център на педагогическото
взаимодействие.
В нашето съвремие организацията и
съдържателната насоченост на педагогическия процес са обвързани с актуалните за
детето житейски задачи, със стимулиране по-задълбоченото осмисляне на неговия
житейски и емоционален опит, постигане на по- високо равнище на самоосъзнаване
на вътрешно-личностния потенциал и формиране чувство за лична отговорност.
На детето се създава подходяща среда
да развива своя потенциал и да се изразява чрез неограничаване на възможностите
за избор.Предоставя му се свободата да разгърне своите добродетели и
способности, чрез създаване на условия
за формиране на ключови компетентности като предпоставка за учене през целия
живот и лично благополучие.
Прилагането
и е насочено към формирането на общо познание на 2–7-годишните деца за
цялостната картина на света и развиване на мисленето и интелектуално-личностните
качества на децата, създаване на предпоставки за формиране на учебна дейност
(специална подготовка на децата за училище), стимулиране на социалните
двустранни и многостранни взаимодействия между субектите на педагогическия
процес (учители, деца, родители, социални партньори).
2.Форми на педагогическо
взаимодействие (ПВ)
Ситуационната
форма е смисловоорганизираната и ценна за субектите делова и личностна среща в
индивидуален, партньорски и екипен (групов план) мужду децата и педагозите
(възрастните – учители и родители).
2.1.Основна форма- педагогическата ситуация, която протича предимно под формата на игра. Педагогическите
ситуации се организират само в учебното време по чл. 12, ал. 1 и осигуряват
постигането на компетентностите по чл. 28, ал. 2 на Наредба № 5 за предучилищно
образование/03.06.2016г.
2.2.Допълнителни форми:
·
Игра
·
Дейност по избор
·
Разходки
·
Ателиета
·
Празници
·
Развлечения
Допълнителните форми се организират по
преценка на учителя в съответствие с програмната система, прилагана в детската
градина, цялостната организация на деня и с интересите и потребностите на
децата
II.РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ФОРМИТЕ НА
ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
понеделник |
вторник |
сряда |
четвъртък |
петък |
ОКОЛЕН СВЯТ
|
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
|
ОКОЛЕН СВЯТ
|
МАТЕМАТИКА
|
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
|
МУЗИКА
|
ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА
|
ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА
|
МУЗИКА
|
ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА |
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
|
МАТЕМАТИКА
|
МАТЕМАТИКА |
ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО
|
КОНСРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ |
ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО /следобяд/ |
КОНСРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ /следобяд/
|
|
|
|
СЕДМИЧЕН
ХОРАРИУМ гласуван на заседание на ПС № 1/15.09.2024 г.
ОБРАЗОВАТЕЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ |
ОБЩ БРОЙ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ СИТУАЦИИ |
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА |
3 |
ОКОЛЕН СВЯТ |
2 |
МАТЕМАТИКА |
3 |
КОНСТРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ |
2 |
МУЗИКА |
2 |
ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО |
2 |
ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА |
3 |
ОБЩ БРОЙ |
17 |
СЕДМИЧНО
РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ ЗА РАЗНОВЪЗРАСТОВА ГРУПА ГРУПА
ДНЕВЕН РЕЖИМ В УЧЕБНО ВРЕМЕ
ЗА РАЗНОВЪЗРАСТОВА
ГРУПА
Час |
Основни
и допълнителни форми |
7.00-8.00 |
Прием и дейности
по избор, индивидуална работа, разговори, игри, ритуали, поздрав |
8.00 – 8.10 |
Утринна гимнастика |
8.10-8.30 |
Подготовка за
закуска |
8.30-9.00 |
Закуска |
9.00-09.50 |
Основни форми
на педагогическо взаимодействие (педагогически ситуации) |
9.50-10.10 |
Подкрепителна
закуска |
10.10- 10.40 |
Основни форми
на педагогическо взаимодействие (педагогически ситуации) |
10.40-11.45 |
Свободни игри, дейности по избор, игри на открито (на
закрито при неподходящо време), творчески игри, занимания по интереси |
11.45-12.00 |
Подготовка за обяд |
12.00-12.45 |
Обяд |
12.45- 15.00 |
Подготовка за
следобедна почивка Следобеден сън |
15.00-15.30 |
Ставане от
сън и подвижни игри |
15.30-16.00 |
Следобедна закуска |
16.00-16.30 |
Основна форма на
педагогическо взаимодействие (педагогическа ситуация- понеделник и вторник) |
16.30-17.30 |
Игри на открито
(на закрито при неподходящо време), допълнителни форми на ПВ |
17.30 – 18.30 |
Изпращане на
децата |
ДНЕВЕН РЕЖИМ В
НЕУЧЕБНО ВРЕМЕ
ЗА РАЗНОВЪЗРАСТОВА
ГРУПА
ВРЕМЕ |
ФИКСИРАНИ |
ДОПЪЛНИТЕЛНИ ФОРМИ НА ПВ |
7.00 - 8.00
8.00 - 8.30
8.30 -9.00
9.00 – 10.00
10.00 – 10.20
10.20 – 12.00
12.00 – 12.40
12.40 – 15.30
15.30 - 16.00ч.
До 18.30 |
Прием на децата
Закуска
Подкрепителна закуска
Обяд
Следобеден сън и почивка
Закуска
|
Разговор, поздрав
Утринно раздвижване
Дейност по избор
Индивидуална работа
Игри, разходки, дейност по избор, подвижни и
творчески игри
Игри Изпращане на децата
|
Допълнителни
форми в празничния календар на детската градина
Месец
|
Допълнителна
форма |
Дата |
Отговорник |
Септември |
Празник „Здравей ДГ“ –
откриване на първия учебен ден
|
15.09. |
Учителите Родители |
Октомври |
Тържество „Златна есен“ |
Последна седмица на
октомври |
Учителите |
Ноември |
„Ден на народните будители”
|
1 ноември |
Учителите |
Ноември |
„Ден на християнското семейство”- празник |
21 ноември |
Учителите Родители |
Декември |
Благотворителен коледен базар |
22Декември |
Учителите Родители |
Декември |
„Добре дошъл, Дядо
Коледа!“
|
23Декември |
Учителите |
Март |
Тържествен концерт по повод „Трети Март |
3 март |
Учителите Общественост |
Март |
„Празника на мама” |
8 март |
Учителите Родители |
Април |
„Да посрещнем заедно Великден” – изложба изработена
съвместно с родителите
|
Април |
Родители |
Май |
24 май-ден на славянската писменост и култура |
24 Май |
Учителите Общественост |
Май |
Изпращане на децата от подготвителна група в начално
училище
|
31 Май |
Учителите Родители |
Юни |
Ден на детето |
1 Юни |
Учителите |
Юли |
Честване на първото сражение на четата на Х.Димитър
и Ст.Караджа
|
6 юли |
Учителите Общественост |
III.ГОДИШНИ ТЕМАТИЧНИ РАЗПРЕДЕЛЕНИЯ
ПО
ОБРАЗОВАТЕЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ
В съответствие с ДОСПО на Наредба № 5/03.06.2016 :
БЪЛГАРСКИ
ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – ПРИЛОЖЕНИЕ 1
Методи за проследяване
постиженията: Познавателна Книжка „Играя, за да зная”
МАТЕМАТИКА
- ПРИЛОЖЕНИЕ 2
Методи за
проследяване постиженията: Познавателна Книжка” Математиката е лесна, даже
интересна!”
ОКОЛЕН
СВЯТ – ПРИЛОЖЕНИЕ 3
Методи за
проследяване постиженията: Познавателна Книжка „Откриватели”
КОНСТРУИРАНЕ
И ТЕХНОЛОГИИ – ПРИЛОЖЕНИЕ 4
Методи за
проследяване постиженията Комплект: „Малчугани майсторани”
МУЗИКА
– ПРИЛОЖЕНИЕ 5
Методи за
проследяване постиженията Познавателна Книжка „Пея танцувам и играя”
ИЗОБРАЗИТЕЛНО
ИЗКУСТВО – ПРИЛОЖЕНИЕ 6 Познавателна Книжка „Малко криво, но красиво”
ФИЗИЧЕСКА
КУЛТУРА- ПРИЛОЖЕНИЕ 7
ПРОСЛЕДЯВАНЕ И ДИАГНОСТИКА НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА ДЕТЕТО
В
съответствие с актуалните изисквания към възпитанието и обучението на децата
особена значимост придобива дейността на
учителя насочена към диагностика на резултатите от образователния процес.
Като се има в предвид, че
предучилищния период е най-пластичната възраст, важно е да се отчитат динамичните изменения, които стават във
възрастовото и в индивидуалното развитие на детето – да се проследяват на
постиженията на всяко дете.
Своеобразието на тази
дейност на учителя се изразява преди всичко в това, че тя е вградена в
текущото педагогическо общуване. Това на
практика се осъществява чрез включване в конкретните ситуации на задачи за
проследяване на резултатите от образователните направления.
1. Средствата за
диагностика и анализ на резултатите от възпитателно-образователния процес се
осъществяват чрез:
•Познавателните книжки“
Проследяване постиженията на децата“ на вход и изход ,изд.“Бит и техника“ и
индивидуални творби и рисунки за
сравняване и оценяване на резултатите от направленията, осъществявани
през съответна учебна година, които са части на хартиеното детско портфолио. В
края на учебната година с цел осигуряване на продължаващо
взаимодействие между родителите и образователните институции портфолиото им се
предава.
• Текущо: чрез ситуации, по отделните образователни
направления.
Оптимален резултат се
постига при съчетаване на двете форми, което дава възможност да се имат предвид
следните основни задачи пред учителя:
• да се проверява обективно ефективността на използваните
диагностични методи, средства и подходи по отношение оценяването и
проектирането на взаимодействието;
• да се проследяват резултатите от педагогическото
взаимодействие по образователни направления; общо за детската група; по
отношение на всяко дете;
• на базата на тези резултати да се планират предстоящите
дейности по образователни направления;
• да се осъществява реална индивидуализация и диференциация,
като се използват средства за обучение на децата съобразно: индивидуалните им
особености или специалните им образователни потребности;
• да се проследява системно динамиката на всяко дете.
2. Проследяване на резултатите съобразно основните структурни
равнища към съдържанието на програмата:
• Резултати, свързани пряко
с постигане на целите по образователните направления от програмата.
• Резултати, отразяващи
цялостните постижения на децата и усвоените умения, знания и отношения по
образователни направления – образователни ядра и съдържащите се в тях знания,
умения и отношение.
• Установяване на ключови
умения, знания и отношения, които произтичат от връзката между всички образователни направления от програмата и
тяхното единство:
- степен на усвоеност на устната реч и уменията за вербално
общуване на български език;
- социални умения и положителна нагласа към поведенчески
норми в природния и социалния свят;
- положителна нагласа към процеса на усвояване на нови
знания за хората, природата, количествени отношения, геометрични представи,
пространство и време и пр.;
- игрови, познавателни, практически, художествени,
конструктивни, двигателни, битови и други действия;
- наличие на отношение към природни, социални, нравствени,
културни и национални обекти и ценности;
- наличие на самоуважение и положителна
нагласа към прояви на инициативност, самостоятелност, отговорност,
сътрудничество, съпричастност, толерантност и себеотстояване.
IV.МЕХАНИЗЪМ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ УЧАСТНИЦИТЕ В
ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Механизмът се определя Стратегията на
Детска градина с.Караисен. Привличане и приобщаване на родители и общественост за активно участие в решаване
на проблемите на детската градина;
работа на Обществения съвет като орган,
подпомагащ ПВ в детската градина- гаранции за работещо партньорство и добра
координация
Тема и форма |
Участници |
Срок за изпълнение |
Очаквани резултати |
Начин на Отчитане на резултатите |
Тренинг за родители, Стандартизиран тест за 3
г.новоприети деца |
Учители Родители |
септември |
Заинтересованост
на родителите |
педагогически
съвет
|
Заедно можем по-добре |
Учители Родители |
октомври |
Висока активност от страна на родителите |
педагогически
съвет Родителска
среща |
Ден на възрастните хора |
Пенсионерски
клуб |
Взаимодействие деца – членове на
пенсионерски клуб |
Посещение
в ПК |
|
Интернет
– за или против в обучението на децата от ПУВ |
Учители Родители |
декември
|
Взаймодействие
семейство-детска градина |
Медико-педагогически
съвет; Род.среща |
Целесъобразно структуриране на взаимодействието учител-родител-помощник-възпитател. |
Учители Родители |
януари |
Взаймодействие
семейство-детска градина |
ПС
Родителска среща
|
Обща и допълнителна подкрепа за децата |
Учители Родители |
февруари |
Придобиване на нови знания, умения и
компетентности от педагози и родители
|
Медико-педагогически
съвет |
Да
почистим ДГ |
Учители Родители |
март |
Съчетаване на теоретичното познание с
практическо изпълними дейности. |
Съвместна
практическа дейност |
Включване на родителската общност
като пълноправен партньор в педагогическото взаимодействие -Открит урок |
Деца,
родители, учители, ученици от Първи клас |
април |
Взаимодействие с общественост |
ПС |
“Аз ще бъда ученик”- Психологическа готовност и специална подготовка за
училищно обучение на децата от ПГ |
Учители Родители
|
май |
Взаимодействие обществен съвет, родители,
общественост |
ПС Тържество |
„Спорт и природа”-анкета и организиран
поход |
Учители Родители |
май |
Придобиване
на нови знания, умения и компетентности от педагози и родители |
педагогически съвет Поход |
1.Форми за сътрудничество
с родителите:
* индивидуални :
1.посещения по домовете;
2.беседи
3. консултации и поръчения в процеса на системната връзка
между учители и родители; 4.кореспонденция
*групови:
1.беседи,
2.консултации,
3.дискусии,
4.изложби
/Организират в зависимост от предпочитанията на родителите и
общността, по проблемите в развитието на децата (физиологични, психически,
социални). Целта е повишаване равнището на груповата и индивидуалната
компетенция относно дискутирания общ проблем,развитие на комуникативните умения
и навици;
* колективни:
1. родителски
събрания,
2.срещи,
3.
консултации,
4.лектории,
5.дискусии,
6.открити
дни в детската градина,
7 празници,
развлечения,
/Те
имат преднамерен характер. Целта е обогатяване представите на родителите
относно развитието на детето в предучилищна възраст, провокиране на активност
за промяна във възпитателните ориентири и практическата им реализация/.
Реализирането на традиционните форми предполага наличието на
кът за родители, табла, аудиовизуални средства за комуникация.
Използваните
нетрадиционните форми за
сътрудничество в индивидуален и групов вариант в ДГ с.Караисен имат за цел
оптимизация на взаимодействието и повишаване педагогическата култура на
родителите чрез: информация от различните направления от образователната
програма, свързана с изграждане на различни компетенции у децата;
взаимоотношения „педагог-дете-родител”, разрешаване на проблем, резултати от
съвместната дейност и общуването.
И за учебната 2024-
2025 г. като прилагани нетрадиционни
форми ще продължат да бъдат използвани :
Ø
„Споразумение между семейството и
педагогическият екип” относно позициите на възпитателните субекти, права и
задължения;
Ø
Съвместни делови и ролеви игри;
Ø
Кръгла маса-дискусия;
Ø
„Оказване
на признание”- насърчаване активността на родителите
ЗАКЛЮЧЕНИЕ:
Програмната система е
неразделна част от Стратегия за развитие на детската градина до 2024- 2029 г. и е с действие за
учебната 2024/2025 г. Приета е с решение № 2 на
Протокол 1 /15.09.2024 г.на ПС. Тя е отворена система и може да бъде променяна
съобразно възникнала необходимост отново с решение на ПС.
Няма коментари:
Публикуване на коментар