Правилник за дейността на ДГ

Програмна система на ДГ за уч. 2023/2024 г.


ДЕТСКА ГРАДИНА с.КАРАИСЕН

УЛ.ПЪРВА № 20

e-mail : cdg_karaisen@abv.bg

 

                                                                     

   Утвърдил:………………..

                                                                                                 /М.БЛАЖЕВА ДИРЕКТОР ДГ/

 

ПРОГРАМНА СИСТЕМА

 НА

 ДЕТСКА ГРАДИНА с.КАРАИСЕН

ЗА УЧЕБНАТА 2023/2024 г.

 

 

 

 

 

ПРИЕТА С РЕШЕНИЕ № 1   НА ПРОТОКОЛ № 1 НА ПС ОТ 15.09.2023 Г.  

 

 

Детската градина е основният гарант като функционираща институция за реализация на държавният образователен стандарт за предучилищно образование  в предучилищна възраст (ЗПУО). Тя осъществява своята мисия на организирано и целенасочено, педагогическо взаимодействие между учителя, родителя, детето и детската общност.

Програмната система е неотменна част от СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ДЕТСКА ГРАДИНА С.КАРАИСЕН за периода 2020-2024 г. и реализира част от подцелите и дейностите на ценността на детската градина и глобалната цел при осигурена среда за учене чрез игра, съобразена с възрастовите особености и гарантираща цялостното развитие на детето, както и възможности за опазване на физическото и психическото му здраве.

Основите подходи на педагогическо взаимодействие в настоящата програмна система се вплитат в холистичен  подход, който поставя детето в условия на проблемност  така, че да предизвика у него желание и готовност да мисли, преживява и действа, да развива своето въображение и инициативност, да прави своя самостоятелен избор и не на последно място развива желание за откривателство и творчество. Водещо е посланието:” Вярвам в целостта на човешкия организъм и считам, че да бъде здрав човек, трябва да има единство и баланс между ум, душа и тяло”.

Образователното съдържание е разпределено в 7 образователни направления:

o          българскиезик и литература;

o          математика;

o          околен свят;

o          конструиране и технологии;

o          изобразително изкуство;

o          музика;

o          физическа култура.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НОРМАТИВНА БАЗА

 

 

Програмната система на Детска градина с.Караисен е основен инструмент за реализиране на мисията, визията и главната цел на стратегията за развитие на институцията: Изграждане на иновационна образователна среда за достъп и равен шанс за предучилищно възпитание на всички деца.

Оптимизиране на възможностите на детското заведение, за да се превърне в  средищен център за образователна, културна и социална дейност не само като краен продукт, но като атмосфера, дух и начин на мислене за осъществяване на многостранни инициативи.

Закон за предучилищно и училищно образование.

  Чл. 70. (1) Процесът на предучилищното образование е подчинен на прилагането на програмна система като част от стратегията за развитието на детската градина или училището, коетоизвършвазадължителнопредучилищно образование, и коятосъответства на изискванията на държавнияобразователен стандарт за предучилищното образование.

  (2) Програмната система е цялостна концепция за развитието на детето с подходи и форми на педагогическо взаимодействие, подчинени на обща цел.

Наредбa №5/03.06.2016 г.по ПО

  Чл. 29. (1) Процесът на предучилищното образование е подчинен на

прилагането на програмна система като част от стратегията за развитието надетската градина, съответно на училището, която се приема с решение напедагогическиясъвет.

  (2) Програмната система е цялостна концепция за развитието на детето с

подходи и форми на педагогическо взаимодействие, подчинени на обща цел.

  (3) Програмната система трябва да отговаря на следните изисквания:

1. да създава условия за придобиването на компетентноститепо всяко от

образователните направления по чл. 28, ал. 2;

2. да отчита спецификата на детската градина или училището и нагрупите;

3. да съответства на интересите, възможностите и възрастови техарактеристики на децата.

 

 

  (4) В програмната система се включват:

1. подходи и форми на педагогическо взаимодействие;

2. разпределение на формите на педагогическо взаимодействие;

3. тематичноразпределение за всяка възрастовагрупа;

4. механизъм на взаимодействие между участниците в предучилищното

образование.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.ПОДХОДИ  И ФОРМИ  НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ

1.Подходи

Програмната система на ДГ с.Караисен за учебната 2023-2024 година  гарантира прилагането на педагогическите технологии, структурно подчинени на съвременни подходи.

 Основите подходи на педагогическо взаимодействие в настоящата програмна система са:

1.Подходи

Програмната система на ДГ с.Караисен за учебната 2023-2024 година  гарантира прилагането на педагогическите технологии, структурно подчинени на съвременни подходи.

 Основите подходи на педагогическо взаимодействие в настоящата програмна система са:

Ø  Компетентностен подход

В контекста на компетентностния подход детската градина функционира като учеща се организация, където учителят постоянно се учи, като определя параметрите на взаимодействието: начините за достигане на стандартите, начините за диалог с детето, начините на взаимодействие с колегите за улесняване развитието на децата. Детето трябва да се намира в действителна ситуация на цялостно учене – в която то да е включено емоционално, интелектуално и в която да развива цялата си личност и интелигентност, а не отделни компоненти. В този смисъл детската градина е истинска общност на учещи се, в която ръководители, учители и деца се учат как да вършат по-добре и с удовлетворение своята работа заедно, за да може всеки да напредва оптимално.

Ø  Игров

„Предучилищното образование се осъществява при осигурена среда за учене чрез игра…“, чл.3 от Наредба №5/03.06.2016 г. Детската игра в своеобразните и форми е автономна реалност, тя е актуалната и перспективна връзка на детето с външната реалност- света на възрастните. Чрез играта детето опознава света и усвоява опит, действа активно от субективно – ролева позиция, съобразно своите потребности.

Ø  Ситуационен

Основната форма на педагогическото взаимодействие е педагогическата ситуации. При ситуационния подход различните видове ситуации се явяват изходен пункт в педагогическата работа и при тяхното осъществяване на преден план се вземат интересите и потребностите на децата. Ситуационният подход предполага използването на разнообразните ситуации, които влияят благоприятно върху цялостното развитие на детето.

Ø  Възрастов

Изисква непрекъснато отчитане на физическите и психическите особености на детето в ПВ. Този подход осигурява достъпност при отчитане на реалните детски възможности. На педагога дава възможност предвиди  или планира подходящи стимули за реализиране потенциала на децата, да подпомага и провокира детското личностно и творческо развитие.

Ø  Комуникативен

Активното взаимодействие и установяването на позитивна връзка с всяко дете, изисква от педагога съобразяване с уникалността на всяко дете, с неговия собствен темп на развитие и сензитивност, опознаване на силните му страни, върху които да се изгради педагогическото взаимодействие.

Ø  Дейностен подход

Във всяка своя дейност детето овладява знания и представи, определя си цели, представя си очакваните резултати, възприема и оценява условията в които действа и и преживява успехите и неуспехите от дейността си. Дейностният подход осигурява условия за разнообразни активности на децата- изследователска, творческа, игрова и умствена. По този начин детската психика осъществява своите основни функции- управлява и регулира дейността на личността.

Ø  Хуманно-личностен

В основата на съвременната образователна политика стои хуманно-личностният подход към личността на детето,т. е. в образователния процес детето е център на педагогическото взаимодействие.

В нашето съвремие организацията и съдържателната насоченост на педагогическия процес са обвързани с актуалните за детето житейски задачи, със стимулиране по-задълбоченото осмисляне на неговия житейски и емоционален опит, постигане на по- високо равнище на самоосъзнаване на вътрешно-личностния потенциал и формиране чувство за лична отговорност.

На детето се създава подходяща среда да развива своя потенциал и да се изразява чрез неограничаване на възможностите за избор.Предоставя му се свободата да разгърне своите добродетели и способности, чрез  създаване на условия за формиране на ключови компетентности като предпоставка за учене през целия живот и лично благополучие.

 

 Прилагането и е насочено към формирането на общо познание на 2–7-годишните деца за цялостната картина на света и развиване на мисленето и интелектуално-личностните качества на децата, създаване на предпоставки за формиране на учебна дейност (специална подготовка на децата за училище), стимулиране на социалните двустранни и многостранни взаимодействия между субектите на педагогическия процес (учители, деца, родители, социални партньори).

 

2.Форми на педагогическо взаимодействие (ПВ)

Ситуационната форма е смисловоорганизираната и ценна за субектите делова и личностна среща в индивидуален, партньорски и екипен (групов план) мужду децата и педагозите (възрастните – учители и родители). 

2.1.Основна форма- педагогическата ситуация, която протича предимно под формата на игра. Педагогическите ситуации се организират само в учебното време по чл. 12, ал. 1 и осигуряват постигането на компетентностите по чл. 28, ал. 2 на Наредба № 5 за предучилищно образование/03.06.2016г.

2.2.Допълнителни форми:

·         Игра

·         Дейност по избор

·         Разходки

·         Ателиета

·         Празници

·         Развлечения

Допълнителните форми се организират по преценка на учителя в съответствие с програмната система, прилагана в детската градина, цялостната организация на деня и с интересите и потребностите на децата

 

 

 

 

 

 

II.РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ФОРМИТЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ

                                                                        

 

понеделник

 

вторник

 

сряда

 

четвъртък

 

петък

 

ОКОЛЕН СВЯТ

 

 

БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

 И ЛИТЕРАТУРА

 

 

ОКОЛЕН СВЯТ

 

 

МАТЕМАТИКА

 

 

 

БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

 И ЛИТЕРАТУРА

 

 

 

МУЗИКА

 

 

ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА

 

 

ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА

 

 

МУЗИКА

 

 

ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА

БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

 И ЛИТЕРАТУРА

 

 

 

 

 

МАТЕМАТИКА

 

 

МАТЕМАТИКА

 

ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО

 

 

 

КОНСРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ

 

ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО

/следобяд/

 

КОНСРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ /следобяд/

 

 

 

 

 

 

 

СЕДМИЧЕН ХОРАРИУМ   гласуван на заседание на ПС 1/15.09.2023 г.

 

ОБРАЗОВАТЕЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ

 

ОБЩ БРОЙ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ

СИТУАЦИИ

БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

3

ОКОЛЕН СВЯТ

2

МАТЕМАТИКА

3

КОНСТРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ

2

МУЗИКА

2

ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО

2

ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА

3

                                              

                                                             ОБЩ БРОЙ

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЕДМИЧНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ ЗА РАЗНОВЪЗРАСТОВА ГРУПА ГРУПА

 

ДНЕВЕН РЕЖИМ  В  УЧЕБНО ВРЕМЕ

ЗА РАЗНОВЪЗРАСТОВА ГРУПА

 

Час

Основни и допълнителни форми

7.00-8.00

Прием и дейности по избор, индивидуална работа, разговори, игри, ритуали, поздрав

8.00 – 8.10

Утринна гимнастика

8.10-8.30

Подготовка за закуска

8.30-9.00

Закуска

9.00-09.50

Основни форми на педагогическо взаимодействие (педагогически ситуации)

9.50-10.10

Подкрепителна закуска

10.10- 10.40

Основни форми на педагогическо взаимодействие (педагогически ситуации)

10.40-11.45

Свободни игри, дейности по избор, игри на открито (на закрито при неподходящо време), творчески игри, занимания по интереси

11.45-12.00

Подготовка за обяд

12.00-12.45

Обяд

12.45- 15.00

Подготовка за следобедна почивка

Следобеден сън

15.00-15.30

Ставане от сън  и подвижни игри

15.30-16.00

Следобедна закуска

16.00-16.30

Основна форма на педагогическо взаимодействие (педагогическа ситуация- понеделник и вторник)

16.30-17.30

Игри на открито (на закрито при неподходящо време), допълнителни форми на ПВ

17.30 – 18.30

Изпращане на децата

 

 

ДНЕВЕН РЕЖИМ В НЕУЧЕБНО ВРЕМЕ

ЗА РАЗНОВЪЗРАСТОВА ГРУПА

ВРЕМЕ

ФИКСИРАНИ

ДОПЪЛНИТЕЛНИ ФОРМИ НА ПВ

7.00 - 8.00

 

 

8.00 - 8.30

 

 

8.30 -9.00

 

9.00 – 10.00

 

 

 

 

10.00 – 10.20

 

 

 

 

10.20 – 12.00

 

 

 

12.00 – 12.40

 

 

12.40 – 15.30

 

 

 

15.30 - 16.00ч.

 

 

 

До 18.30

Прием на децата

 

 

 

 

 

Закуска

 

 

 

 

 

 

Подкрепителна закуска

 

 

 

 

 

 

 

Обяд

 

 

Следобеден сън и почивка

 

 

Закуска

 

 

Разговор, поздрав

 

 

Утринно раздвижване

 

 

 

 

Дейност по избор

 

 

Индивидуална работа

 

 

 

 

 

 

Игри, разходки, дейност по избор, подвижни и творчески игри

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Игри

Изпращане на децата

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Допълнителни форми в празничния календар на детската градина

 

Месец

 

Допълнителна форма

Дата

Отговорник

Септември

Празник „Здравей ДГ“ – откриване на първия учебен ден

 

15.09.

Учителите   Родители

Октомври

Тържество „Златна есен“

Последна седмица на октомври

Учителите

Ноември

„Ден на народните будители”

 

1 ноември

Учителите

Ноември

„Ден на християнското семейство”- празник

21 ноември

Учителите Родители

Декември

Благотворителен коледен базар

22Декември

Учителите Родители

Декември

„Добре дошъл, Дядо Коледа!“

 

23Декември

Учителите

Март

Тържествен концерт по повод „Трети Март

3 март

Учителите Общественост

Март

„Празника на мама”

8 март

Учителите Родители

Април

„Да посрещнем заедно Великден” – изложба изработена съвместно с родителите

 

Април

Родители

Май

24 май-ден на славянската писменост и култура

24 Май

Учителите Общественост

Май

Изпращане на децата от подготвителна група в начално училище

 

31 Май

Учителите Родители

Юни

Ден на детето

1 Юни

Учителите

Юли

Честване на първото сражение на четата на Х.Димитър и Ст.Караджа

 

6 юли

Учителите Общественост

 

 

III.ГОДИШНИ ТЕМАТИЧНИ РАЗПРЕДЕЛЕНИЯ

ПО ОБРАЗОВАТЕЛНИ НАПРАВЛЕНИЯ

                                                                          

 

В съответствие с ДОСПО на Наредба № 5/03.06.2016 :

 

*      БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – ПРИЛОЖЕНИЕ 1

Методи за проследяване постиженията: Познавателна Книжка „Играя, за да зная”

 

*       МАТЕМАТИКА - ПРИЛОЖЕНИЕ 2

Методи за проследяване постиженията: Познавателна Книжка” Математиката е лесна, даже интересна!”

 

*       ОКОЛЕН СВЯТ – ПРИЛОЖЕНИЕ 3

Методи за проследяване постиженията: Познавателна Книжка „Откриватели”

 

*      КОНСТРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ – ПРИЛОЖЕНИЕ 4

Методи за проследяване постиженията Комплект: „Малчугани майсторани”

 

*      МУЗИКА – ПРИЛОЖЕНИЕ 5

Методи за проследяване постиженията Познавателна КнижкаПея танцувам и играя”

 

*      ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО – ПРИЛОЖЕНИЕ 6  Познавателна Книжка „Малко криво, но красиво”

 

*      ФИЗИЧЕСКА КУЛТУРА- ПРИЛОЖЕНИЕ 7

 

 

 

 

 

 

ПРОСЛЕДЯВАНЕ И ДИАГНОСТИКА  НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА ДЕТЕТО

В съответствие с актуалните изисквания към възпитанието и обучението на децата особена значимост придобива дейността на  учителя насочена към диагностика на резултатите от образователния  процес.

Като се има в предвид, че предучилищния период е най-пластичната възраст, важно е да се отчитат  динамичните изменения, които стават във възрастовото и в индивидуалното развитие на детето – да се проследяват на постиженията на всяко дете.

Своеобразието на тази дейност на учителя се изразява преди всичко в това, че тя е вградена в текущото  педагогическо общуване. Това на практика се осъществява чрез включване в конкретните ситуации на задачи за проследяване на резултатите от образователните направления.

1. Средствата за диагностика и анализ на резултатите от възпитателно-образователния процес се осъществяват чрез:            

•Познавателните книжки“ Проследяване постиженията на децата“ на вход и изход ,изд.“Бит и техника“ и индивидуални творби и рисунки за  сравняване и оценяване на резултатите от направленията, осъществявани през съответна учебна година, които са части на хартиеното детско портфолио. В края на учебната година с цел осигуряване на продължаващо взаимодействие между родителите и образователните институции портфолиото им се предава.           

• Текущо: чрез  ситуации, по отделните образователни направления.

Оптимален резултат се постига при съчетаване на двете форми, което дава възможност да се имат предвид следните основни задачи пред учителя:

•          да се проверява обективно ефективността на използваните диагностични методи, средства и подходи по отношение оценяването и проектирането на взаимодействието;

•          да се проследяват резултатите от педагогическото взаимодействие по образователни направления; общо за детската група; по отношение на всяко дете;

•          на базата на тези резултати да се планират предстоящите дейности по образователни направления;

•          да се осъществява реална индивидуализация и диференциация, като се използват средства за обучение на децата съобразно: индивидуалните им особености или специалните им образователни потребности;

•          да се проследява системно динамиката на всяко дете.

2. Проследяване  на резултатите съобразно основните структурни равнища към съдържанието на програмата: 

• Резултати, свързани пряко с постигане на целите по образователните направления от програмата.

• Резултати, отразяващи цялостните постижения на децата и усвоените умения, знания и отношения по образователни направления – образователни ядра и съдържащите се в тях знания, умения и отношение.

• Установяване на ключови умения, знания и отношения, които произтичат от връзката между всички  образователни направления от програмата и тяхното единство:

-           степен на усвоеност на устната реч и уменията за вербално общуване на български език;

-           социални умения и положителна нагласа към поведенчески норми в природния  и социалния свят;

-           положителна нагласа към процеса на усвояване на нови знания за хората, природата, количествени отношения, геометрични представи, пространство и време и пр.;

-           игрови, познавателни, практически, художествени, конструктивни, двигателни, битови и други действия;

-           наличие на отношение към природни, социални, нравствени, културни и национални  обекти и ценности;

-           наличие на самоуважение и положителна нагласа към прояви на инициативност, самостоятелност, отговорност, сътрудничество, съпричастност, толерантност и себеотстояване.

 

 

 

IV.МЕХАНИЗЪМ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ УЧАСТНИЦИТЕ В ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

Механизмът се определя от основния приоритет в Стратегията на детска градина № 4 и подцел 4.1. Привличане и приобщаване на родители и  общественост за активно участие в решаване на  проблемите на детската градина; работа на  Обществения съвет като орган, подпомагащ ПВ в детската градина- гаранции за работещо партньорство и добра координация

 

Тема и форма

Участници

Срок за изпълнение

Очаквани резултати

Начин на Отчитане на резултатите

Тренинг за родители, Стандартизиран тест за 3 г.новоприети деца

Учители

Родители

септември

Заинтересованост на родителите

педагогически съвет

 

Заедно можем по-добре

Учители

 Родители

октомври

Висока активност от страна на родителите

педагогически съвет

 Родителска среща

Ден на възрастните хора

Пенсионерски клуб

 

Взаимодействие деца – членове на пенсионерски клуб

Посещение в ПК

 Създаване на мултисемейна групова превенция за защита на децата от проблемните условия на живот в съвременния свят

Учители

Родители

декември

 

Взаймодействие семейство-детска градина

Медико-педагогически съвет;

Род.среща

Целесъобразно структуриране на взаимодействието учител-родител-помощник-възпитател.

Учители

Родители

януари

Взаймодействие семейство-детска градина

ПС Родителска среща

 

Мястото на компетентностния подход в ДГ

Учители

Родители

февруари

Придобиване на нови знания, умения и компетентности от педагози и родители

 

Медико-педагогически съвет

Красотата е около нас

 

Учители

Родители

 март

Съчетаване на теоретичното познание с практическо изпълними дейности.

Съвместна практическа дейност

Включване на родителската общност като пълноправен партньор в педагогическото взаимодействие -Открит урок

Деца, родители, учители, ученици от Първи клас

април

Взаимодействие с общественост

ПС

“Аз ще бъда

ученик”- Психологическа готовност и специална подготовка за училищно обучение на децата от ПГ

Учители

Родители

 

май

Взаимодействие обществен съвет, родители, общественост

 

ПС

Тържество

„Спорт и природа”-анкета и организиран поход

Учители

Родители

май

Придобиване на нови знания, умения и компетентности от педагози и родители

педагогически съвет

Поход

 

 

 

1.Форми за сътрудничество с родителите:

            * индивидуални :

1.посещения по домовете;

2.беседи

3. консултации и поръчения в процеса на системната връзка между учители и родители; 4.кореспонденция

            *групови:

1.беседи,

2.консултации,

3.дискусии,

4.изложби

/Организират в зависимост от предпочитанията на родителите и общността, по проблемите в развитието на децата (физиологични, психически, социални). Целта е повишаване равнището на груповата и индивидуалната компетенция относно дискутирания общ проблем,развитие на комуникативните умения и навици;

            * колективни:

1.      родителски събрания,

2.срещи,

3. консултации,

4.лектории,

5.дискусии,

6.открити дни в детската градина,

7 празници, развлечения,  

/Те имат преднамерен характер. Целта е обогатяване представите на родителите относно развитието на детето в предучилищна възраст, провокиране на активност за промяна във възпитателните ориентири и практическата им реализация/.

Реализирането на традиционните форми предполага наличието на кът за родители, табла, аудиовизуални средства за комуникация.

          Използваните  нетрадиционните форми за сътрудничество в индивидуален и групов вариант в ДГ с.Караисен имат за цел оптимизация на взаимодействието и повишаване педагогическата култура на родителите чрез: информация от различните направления от образователната програма, свързана с изграждане на различни компетенции у децата; взаимоотношения „педагог-дете-родител”, разрешаване на проблем, резултати от съвместната дейност и общуването.

 И за учебната 2023- 2024 г. като прилагани  нетрадиционни форми ще продължат да бъдат използвани :

Ø  „Споразумение между семейството и педагогическият екип” относно позициите на възпитателните субекти, права и задължения;

Ø  Съвместни делови и ролеви игри;

Ø  Кръгла маса-дискусия;

Ø   „Оказване на признание”- насърчаване активността на родителите

 

 

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ:

 

Програмната система е неразделна част от Стратегия за развитие на детската градина до 2024 г. и е с действие за учебната 2023/2024 г. Приета е с решение № 1 на Протокол 1 /15.09.2023 г.на ПС. Тя е отворена система и може да бъде променяна съобразно възникнала необходимост отново с решение на ПС.

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар